onsdag 29. oktober 2003

Liberté

Liberté

På mine skrivebøker
På min skolebenk og trærne
På sanden på snøen
Skriver jeg ditt navn

På alle de leste sidene
På alle de tomme sidene
Sten blod papir eller aske
Skriver jeg ditt navn

På de gyldne bildene
På krigerenes våpen
På kongekronen
Skriver jeg ditt navn

På jungelen og ørkenen
På reirene på gyvlene
På gjenlyden av min barndom
Skriver jeg ditt navn

På nattens vidundere
På dagenes hvite brød
På de forlovede årstidene
Skriver jeg ditt navn

På alle mine asurblå tøystykker
På tjernet muggen sol
På vannet levende måne
Skriver jeg ditt navn

På åkrene på horisonten
På fuglenes vinger
Og på skyggenes mølle
Skriver jeg ditt navn

På hver pust av morgenrøde
På havet på skipene
På det forrykte fjellet
Skriver jeg ditt navn

På skyenes skum
På stormens svette
På det tette og bleke regnet
Skriver jeg ditt navn...

På overraskelsenes vindusrute
På de ventende leppene
Høyt over stillheten
Skriver jeg ditt navn

På mine ødelagte tilfluktssteder
På mine sammenstyrtede fyr
På min kjedsomhets vegger
Skriver jeg ditt navn

På fraværet uten begjær
På den nakne ensomhet
På dødens trappetrinn
Skriver jeg ditt navn

På det nye friske liv
På den forsvundne fare
På håpet uten minne
Skriver jeg ditt navn

Og med kraften av et ord
Begynner jeg mitt liv påny
Jeg er født for å kjenne deg
For kalle deg ved ditt navn

Frihet.


--Paul Eluard, egen oversettelse

8 kommentarer:

Erlend sa...

Ine torsdag, 30. oktober 2003 06:50:23+0100
Meget vakkert. Bedre enn pølse og ertestuing klokken 7 om morgenen. helt klart. :-)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 30. oktober 2003 22:54:19+0100
Tilsynelatende enkelt å oversette, men ved nærmere ettersyn ikke fullt så rett frem. Diktet er visstnok skrevet i forbindelse med frigjøringen (1944).

Og, du skal få være med på tur, skjønner du. Du skal til og med få te og pannekaker. Ingen grunn til å bekymre seg.

Erlend sa...

Ine fredag, 31. oktober 2003 02:23:58+0100
Den er grei. Så lenge jeg klarer å stå opp for å svømme klokken 7, skal jeg vel klare det samme for en pannekaketur også. Hvis jeg får med blåbærsyltetøy på, vel å merke.

Erlend sa...

Erlend fredag, 31. oktober 2003 12:46:25+0100
Siden du har det trist og leit for tiden, kan jeg til og med vurdere å starte litt senere... ;-)

Erlend sa...

Ine fredag, 31. oktober 2003 18:10:56+0100
Så du strekker deg helt til kl 07:15, skjønner jeg ...

Erlend sa...

Erlend fredag, 31. oktober 2003 23:40:36+0100
Å, hvis man smiler tilstrekkelig søtt, kan jeg strekke meg til både 11 og 12...;-) Mitt prinsipprytteri er nemlig høst overfladisk.

Erlend sa...

Erlend fredag, 31. oktober 2003 23:41:25+0100
Høst = høyst....

Erlend sa...

Ine lørdag, 01. november 2003 01:33:05+0100
Høres meget bra ut. Prinsipper er til for å brytes. I hvert fall av og til.

Legg inn en kommentar