lørdag 11. oktober 2003

Time present and time past

Jeg har et assossiativt minne. En tanke dukker opp, og gir støtet til en annen.

Telefonnummeret flerret over skjermen, og jeg fikk bare med meg de tre første tegnene: +46... I det halve sekundet før jeg svarte, klarte jeg likevel å tenke "Kan det være? Nei, det kan da ikke være..."

Så, senere på kvelden, var det kanskje ikke underlig at det gamle minnet om det som skjedde på jernbanestasjonen i en storby snek seg innpå meg.

Stor ankomsthall, kafe til venstre, tog rett frem, oppbevaringsbokser bak og - det vesentligste - flybussen opp til høyre.

Vi satte oss på kafeen. "De er tyskere", sa hun om noen menn som satt på et bord bak henne. Jeg la hånd over hånd, hun trakk sin tilbake. Noen ord falt fra hennes side, noen minutter gikk. Jeg tørket svetten av pannen og sa at jeg måtte gå. Hun fulgte med.

Halvveis opp trappen til høyre stanset jeg.

- Jeg tror det er best vi ikke ser noe mer til hverandre.
- Så, du trekker ned gardinen?

Pause.

- Jeg håper jeg har vært til nytte.
- Du synes at jeg har utnyttet deg?

Hun stampet med den ene foten, sint, vendte seg om og gikk ned. Jeg gikk min vei, opp.

7 kommentarer:

Erlend sa...

Ine tirsdag, 14. oktober 2003 03:23:09+0100
Ikke så enkelt dette med kjærlighet - eller manglende sådan, visstnok.

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 14. oktober 2003 21:05:46+0100
Problemet er overgangen fra kjærlighet til mangel på, sukk... :-( Menmen, om hundrede år er alting glemt.

Erlend sa...

Ine torsdag, 16. oktober 2003 04:25:53+0100
Been there, done that. Again and again.

Erlend sa...

Erlend fredag, 17. oktober 2003 05:10:54+0100
Underlig egentlig hvordan ting og situasjoner står levende for en, mange år etterpå. Nåja, som Proust-fan bør kanskje ikke det forbløffe meg.

Erlend sa...

Ine fredag, 17. oktober 2003 20:40:43+0100
Visse ting etser seg inn på en helt annen måte enn det store flertallet av sanseinntrykk, ja.

Erlend sa...

silje onsdag, 22. oktober 2003 02:30:56+0100
træ bjæ dekri

Erlend sa...

Erlend onsdag, 22. oktober 2003 22:21:24+0100
Eh bien merci! J'aurai certainement le Nobel un de ces jours. :-)

Legg inn en kommentar