tirsdag 18. november 2003

A man who moralises is usually a hypocrite, and a woman who moralises is invariably plain

En gang på 80-tallet hørte jeg et radioprogram der en invitert filosof snakket. Jeg har glemt hva han het og hva programmet handlet om i utgangspunktet, men en ting husker jeg, nemlig en liten passasje om onde eller, om man vil, etisk uakseptable handlinger. Slike handlinger, sa filosofen, ble oftest ikke begått som et resultat av nitid planlegging, men snarere fordi gjerningsmannen (eller -kvinnen) sjaltet ut de moralske bremsene og lot seg drive med.

Han siterte så - og her har vi selvsagt grunnen til at jeg husker akkurat dette, siden intet gjør meg mer tilfreds enn litteratur in action - en passasje fra Ibsens Rosmersholm (3. akt):
Rebekka (heftig). Men tror I da, at jeg gik her og handled med kold og kløgtig fatning! Jeg var da ikke slig, dengang, som nu, da jeg står og fortæller det. Og så er der da vel to slags vilje i et menneske, skulde jeg mene! Jeg vilde ha' Beate væk. På den ene måden eller på den anden. Men jeg trode aldrig, at det skulde komme alligevel. Ved hvert skridt, som jeg fristed og voved fremad, syntes jeg ligesom noget skreg indeni mig: Nu ikke længer! Ikke et skridt længer! - Og så kunde jeg ikke la' det være endda. Jeg måtte friste et bitte lidet gran til. Bare et eneste et. Og så et til - og altid et til. - Og så kom det. - Det er på den vis, sligt noget går for sig.

20 kommentarer:

Erlend sa...

Ine torsdag, 20. november 2003 07:36:36+0100
Go with the flow, sier nå jeg, selv om det hender at man oppdager feilene først i etterkant. 8)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 20. november 2003 21:46:21+0100
Nånå, man bør jo ta lærdom av Rebekka Wests feilgrep...

I det hele tatt er livet litteratur og litteratur livet.

Erlend sa...

Ine torsdag, 20. november 2003 22:21:21+0100
For lange tankepauser er ofte verre enn å la det stå til og se hvor det bærer - selv i affekt.

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 01:33:25+0100
Ellers var jo innlegget mitt mer om det å gjøre onde ting, ikke å gjøre dumme ting.

Affekt er i og for seg greitt - kan være nokså hissig av meg selv - men aggresjon må også være noenlunde målrettet. Mega-eksplosjoner fører gjerne til litt mye opprydningsarbeide etterpå. ;-)

Erlend sa...

silje fredag, 21. november 2003 02:25:40+0100
hansken er kastet! du kan få si noe klokt om emma bovary, og også fortellerdiskursen i romanen:)

hjemmeeksamenssilje...

Erlend sa...

silje fredag, 21. november 2003 02:27:24+0100
å fy. du skal til paris, din heldiggris.

Erlend sa...

Ine fredag, 21. november 2003 02:49:34+0100
I know, men sender og mottaker er sjelden enige om HVA som er ondskap og hva som er dumskap - og hvor grensen går. For øvrig littenig med deg, men når det virkelig gjelder er det svært vanskelig å være rasjonell - i og med at det på mange måter er det motsatte av kjærlighet etter min mening.

Erlend sa...

Ine fredag, 21. november 2003 02:51:32+0100
Forrige kommentar var skrevet i eksaltert affekt, så normale rettskrivningsregler ble ikke fulgt ... ;-)

(*host*)

Erlend sa...

Ine fredag, 21. november 2003 02:52:26+0100
... og flere dikt til folket ... :+:

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 03:05:57+0100
Det er en liten ting jeg aldri har skjønt ved fortellerdiskursen i Madame Bovary, og det er hvor "vi" i den første setningen ("Nous étions à l'étude...") blir av i resten av romanen.

Forøvrig en glimrende bok, men uheldigvis har jeg liten erfaring i å skrive lange epistler om bøker jeg liker, så jeg må nok melde pass...

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 03:13:51+0100
Ine,aggresjon og raseri er jo ikke onde ting i seg selv (og var vel heller ikke det jeg tenkte på i mitt opprinnelige innlegg), selv om de kanskje kan virke slik for "offeret".

En ærverdig prof.dr.philos. i psykologi rådet meg forøvrig en gang til å slippe ut aggresjonen porsjonsvis. Det fungerer faktisk ganske bra. 8)

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 03:19:25+0100
Dikt: kommer snart, venter på inspirasjon.

Kunne egentlig tenkt meg å propagandere mer for fransk poesi, men det er vanskelig å finne (gode) oversettelser, og gjendiktninger av rimede vers skal jeg ikke prøve meg på.

Erlend sa...

silje fredag, 21. november 2003 05:46:07+0100
det er vel ikke så mange som har skjønt det. nå var det flaubert en formens mann da. mente mer om du ville si noe om det karnevaleske stilen, hvordan det er vanskelig å skjelne mellom hvem som taler/ tenker. er litt uenig med mine forelesningsnotater om at det stort sett er emmaperspektiv.

Erlend sa...

Ine fredag, 21. november 2003 08:05:46+0100
Nå har ikke jeg sååå mye aggresjon inni meg som man kan få inntrykk av i bloggen min. Jeg skriver det meste av meg, og er ferdig med det. Er faktisk blid og sjarmerende på generelt grunnlag i RL. Er ikke løgn og bedrag en gang. Taskenspilleri er ikke noe for meg. ;-)

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 23:26:48+0100
Ine, så intrykket av at du er furia i furua som bruker venstre hånd til å spy ut rødglødende tekstmeldinger mens du med høyre hånd sender vertskapets Meissen-porselen inn i geostasjonær bane er lettere overdrevet? 8)

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. november 2003 23:30:38+0100
Silje, tilsynelatende er det en allvitende forfatter der, men selv om det er et par år siden jeg leste boken sist, mener jeg å huske at perspektivet varierte f.eks. mellom Emma, Rodolphe og Leon.

Hvilke tekstavsnitt tenker du på, f.eks.?

Erlend sa...

Ine lørdag, 22. november 2003 00:40:05+0100
Akkurat den sms-greia var en engangsforeteelse pga mange sammenfallende tilfeldigheter. Dessuten var den til en mottaker som på ingen måte står tilbake hva hals over hode gjelder. Men, ja, jeg lar meg lett rive med, ingen tvil om det. Dog skinner alltid sola igjen etter kort tid. Bortsette fra enkelte eks'er tror jeg få vil karakterisere meg som et vanskelig menneske. Litt slitsom til tider, derimot ... ;-)

Erlend sa...

Ine lørdag, 22. november 2003 00:41:14+0100
... Og letter dyslektisk sånn på tampen av en fredagsvakt 1 time og 20 minutter før jeg skal leske strupen på byen.

Erlend sa...

Erlend lørdag, 22. november 2003 05:28:31+0100
Sånn er det gjerne, «han var eg verst, som eg elska mest», heter det jo i soga.

Håper strupeleskingen gav resultater.

Erlend sa...

Ine mandag, 24. november 2003 11:30:36+0100
«han var eg verst, som eg elska mest» --> Det skal gudene vite.

Og strupeleskingen var veldig stas. Er alltid det når går ut sammen med meget bra knippe folk.

Legg inn en kommentar