lørdag 8. november 2003

Effi Briest, av R.W. Fassbinder

Tittel: Effi Briest

Medvirkende: H. Schygulla (Effi), W. Schenck (von Instetten), U. Lommel (Maj. Crampas), L. Pempeit (Effis mor), H. Steinmetz (Effis far), U. Strätz (Roswitha)...

Regi: R. W. Fassbinder

Etter en roman av Theodor Fontane.

Kommentar: «Kjærligheten er en ensom ting», sier Mykle. Angsten over ikke å bli forstått, redselen for å se noe ubeskyttet bli utsatt for overbærende hån, for å bli stemplet som en som er i sine inntrykks vold holder meg igjen, den får meg til å svelge klumpen jeg har i halsen og ikke nevne det jeg opplevde i kinosalen. Slik brenner jeg inne med alt, og kjærlighetens ensomhet blir for meg bare et spesialtilfelle, et cas particulier av inderlighetens ensomhet.
»Wenn Sie nur nicht mit zu freundlichen Augen sehen. Ich bin so sehr jung. Und Jugend ... «
»Ach, meine gnädigste Frau, sagen Sie nichts gegen die Jugend. Die Jugend, auch in ihren Fehlern ist sie noch schön und liebenswürdig, und das Alter, auch in seinen Tugenden taugt es nicht viel. Persönlich kann ich in dieser Frage freilich nicht mitsprechen, vom Alter wohl, aber von der Jugend nicht, denn ich bin eigentlich nie jung gewesen. Personen meines Schlages sind nie jung. Ich darf wohl sagen, das ist das traurigste von der Sache. Man hat keinen rechten Mut, man hat kein Vertrauen zu sich selbst, man wagt kaum, eine Dame zum Tanz aufzufordern, weil man ihr eine Verlegenheit ersparen will, und so gehen die Jahre hin, und man wird alt, und das Leben war arm und leer.«

--Theodor Fontane, «Effi Briest»

6 kommentarer:

Erlend sa...

Ine onsdag, 12. november 2003 08:20:10+0100
Bortsett fra at jeg egentlig nærer et brennende hat til det tyske språk etter diverse lidelser på vgs (fikk beskjed om at jeg var for flink og derfor ikke fikk bytte fra B- til C-språk, blant annet), så virker jo dette som en fin opplevelse å få med seg. :-)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 12. november 2003 13:02:35+0100
Mine tyskkunnskaper forfalt også, selv om jeg hadde det i 4 år på skolen. Men for noen år siden fant jeg ut at det var dog for dumt, så jeg tvang meg selv til å lese noen romaner, og siden har mitt forhold til tysk bedret seg kraftig.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 12. november 2003 13:06:58+0100
Ellers anbefales "Effi Briest" (romanen) på det varmeste. Du som er Kielland-fan vil sikkert like den.

Erlend sa...

Ine fredag, 14. november 2003 04:11:49+0100
Ja, men kanskje jeg bør lese den på engelsk, hvis det er mulig, i og med at tysken min er så rusten.

Erlend sa...

Erlend fredag, 14. november 2003 11:46:48+0100
Jeg har sett en norsk pocket-utgave (med bilde fra Fassbinders filmatisering på forsiden).

Erlend sa...

Kverul-Ine fredag, 14. november 2003 16:00:28+0100
Ser man det. Da skal jeg kjøpe den og legge den i køen på og rundt nattbordet.

Legg inn en kommentar