lørdag 13. desember 2003

Ad Lesbiam

Vivamus mea Lesbia, atque amemus,
rumoresque senum severiorum
omnes unius aestimemus assis!
soles occidere et redire possunt:
nobis cum semel occidit brevis lux,
nox est perpetua una dormienda.
da mi basia mille, deinde centum,
dein mille altera, dein secunda centum,
deinde usque altera mille, deinde centum.
dein, cum milia multa fecerimus,
conturbabimus illa, ne sciamus,
aut ne quis malus inuidere possit,
cum tantum sciat esse basiorum.


VII

Quaeris, quot mihi basiationes
tuae, Lesbia, sint satis superque.
quam magnus numerus Libyssae harenae
lasarpiciferis iacet Cyrenis
oraclum Iouvis inter aestuosi
et Batti ueteris sacrum sepulcrum;
aut quam sidera multa, cum tacet nox,
furtiuos hominum uident amores:
tam te basia multa basiare,
vesano satis et super Catullo est,
quae nec pernumerare curiosi
possint nec mala fascinare lingua.


V

La oss leve, min Lesbia, og la oss elske,
og la oss ikke gi fem øre
for praten til strenge gamlinger!
Soler kan gå ned og komme opp igjen:
For oss, når en gang vårt kortvarige lys er borte,
er den ene evige natt til for å sove.
Gi meg tusen kyss, dernest hundre,
så nye tusen, så nok hundre,
dernest helt til nye tusen, dernest hundre.
Så, når vi har gitt hverandre tusenvis av kyss,
skal vi blande dem sammen, slik at vi ikke vet,
og at ingen av de onde skal kunne misunne oss,
når han får vite hvor mange kyss det var.


VII

Du spør, Lesbia, hvor mange av dine kyss
er nok og mer enn nok for meg.
Like så mange som tallet på libyske sandkorn
som ligger i Silphium-blomstrende Cyrena
mellom den hete Jupiters orakel
og gamle Battus' hellige gravsted;
eller så mange som stjernene, når natten tier,
de som ser menneskenes stjålne kjærlighet:
Å kysse deg med så mange kyss
er nok og mer enn nok for den gale Catullus,
slik at de hverken kan telles av de nyfikne
eller forhekses av en ond tunge.


-Catullus

15 kommentarer:

Erlend sa...

Ine - mørk og mystisk inni seg søndag, 14. desember 2003 03:46:38+0100
Og flink er hans også. :-)

Erlend sa...

Erlend søndag, 14. desember 2003 03:58:05+0100
Inni er vi like, men det er utenpå, vet du. ;-)

Erlend sa...

Erlend søndag, 14. desember 2003 04:02:34+0100
Hm, tyrkleifer i norsk rettet opp (riktignok skriver jeg konservativt, men "hvite" for "vite" er å gå for langt).

Ideen om å gi blaffen i hva de gamle sier burde tiltale vår unge venninne fra vest.

Erlend sa...

Ine søndag, 14. desember 2003 08:31:58+0100
Hehe, men platsdottern er dog temmelig lydhør hvis de gamle er under 40.

Og noen er likere enn andre ...

Erlend sa...

Ine søndag, 14. desember 2003 08:32:45+0100
Apropos tyrkleifer. Plastdotter, vaffal. Det er på sin plats.

Erlend sa...

Erlend søndag, 14. desember 2003 14:40:41+0100
Hun må høre på oss, det er jo klart. Vi er jo begge (i alle fall du) ungdommeligheten selv. Jeg hadde mest hennes "biologiske" (som du sier) i tankene.

Erlend sa...

Mari søndag, 14. desember 2003 17:04:24+0100
Har delvis skværet opp med det biologiske opphavet siden plutselig utav det blå får lov å dra til Kristiansand å se Svanesjøen med bestevenninne i januar. Den 17., for å være nøyaktig. Åh, hvor jeg gleder meg :)

Men hører selvsagt på plastmor og surrogatplastfarsa. :)

Erlend sa...

silje søndag, 14. desember 2003 22:08:04+0100
å, du har linket meg! jeg blir så glad når smarte mennesker gjør slikt.
jeg linker tilbake. trallala.

Erlend sa...

Erlend mandag, 15. desember 2003 01:54:55+0100
Takk!

Burde kanskje sette den listen litt høyere opp på siden, så flere skal føle seg smigret. 8)

Erlend sa...

silje mandag, 15. desember 2003 05:20:41+0100
men jeg noterer at jeg måtte bli (rik) og berømt før det ble tråder mellom oss.

Erlend sa...

thale mandag, 15. desember 2003 18:44:43+0100
Latin er pent. Ikke det at jeg forstår noe, men likevel- pent.

Har du forresten mulighet til å ta en liten oversettelses-quickie for meg?

Odi et amo
Quare id faciam, fortasse requiris
Nescio
Sed fieri sentio
et excrucior

Var jo en habil korsanger i min ungdom. Tenor i skolekoret, faktisk. :) Odi et amo er meget tøff (Orff, sikkert), og det hadde vært umåtelig morsomt å vite hva man stod der og sang.. tut.

Erlend sa...

Erlend mandag, 15. desember 2003 22:38:36+0100
Noe i retning av:

Jeg hater og elsker; hvorfor gjør jeg det, spør du kanskje? Jeg vet ikke, men det skjer og jeg føler det og pines.

Latin er som du ser noe mer kompakt enn norsk. Teksten er forøvrig av Catullus.

PS: trodde tenorer med innover**** ble kalt "sopraner"?

Erlend sa...

Erlend mandag, 15. desember 2003 23:22:18+0100
Silje, ved å omgås meg blir man rik og berømt!

Erlend sa...

thale mandag, 15. desember 2003 23:41:13+0100
Akk, det var så alt for få gutter på musikklinja, og det stakkars koret trengte sårt flere mandige røster! Og jeg var visstnok såpass, eh, grop i måla, at jeg fikk (den noget tvilsomme) æren av å kalle meg tenor ;)

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 16. desember 2003 00:12:44+0100
Ånå. Velvel, du ble nå ikke bedt om å synge bass, i alle fall.

Legg inn en kommentar