tirsdag 9. desember 2003

Erlend par lui-même

I dag bringer denne bloggen et intervju med sin hemmelighetsfulle skaper, Erlend.

erlend: Hvorfor begynte du å blogge?

Erlend: Vel, det begynte egentlig med at jeg startet å lese det andre skrev. På hjemmesiden til Annetten nevnte hun at hun blogget, noe jeg på det tidspunktet ikke visste hva var. Så jeg prøvde å finne ut, og via Google kom jeg over diverse norske og franske blogger.

erlend: Hvilke blogger da?

Erlend: De står i listen til høyre, men hvis du vil ha det inn med teskje, så dreide det seg om Anja, Lill, Maïa, Anne Archet, Infame Ine... Særlig Lill skrev meget bra, men hun har jo som kjent avsluttet bloggen sin.

erlend: Dette er utelukkende blogger skrevet av kvinner. Aner vi et mønster her?

Erlend: Vel, du kjenner jo til den transcenderende betydning av det feminine perspektiv, allerede Goethe skriver jo...

erlend: Det var en fin innpakning av det faktum at du er dameglad.

Erlend: Er ikke du også dét, da?

erlend: Det er jeg som stiller spørsmålene. Nåvel, du leste blogger. Hvordan hadde det seg så at du begynte å skrive en?

Erlend: En dag kommenterte jeg noe på Ines blogg - før dét hadde jeg aldri våget å legge inn en kommentar, for bloggere som Anja og Linn virket litt for tøffe og hardtslående for en som meg. Ut i fra svaret jeg fikk, innså jeg at det ikke var helt salonfähig å kommentere på andres blogger uten å ha en selv. Med andre ord må man bidra selv for å være en god samfunnsborger, og det er en tanke som tiltaler meg, også i det virkelige liv. Dermed begynte jeg å skrive min egen.

erlend: Du har, som de fleste antakelig vil gjette - og som du også har skrevet i en bisetning på bloggen din -, et arbeide. Hvorfor blir ikke det nevnt i noen av innleggene dine?

Erlend: Det er riktig at jeg har en jobb, sogar en meget interessant og utfordrende en. Når jeg overhodet ikke nevner jobben, har det sin bakgrunn i det faktum at jeg har taushetsplikt om alt som angår arbeidsgiver. Noe ville jeg antakelig likevel kunne si offentlig, men i stedet for å måtte gjøre stadige og tildels vanskelige grensedragninger, har jeg valgt en enkel løsning: ikke et ord om hva jeg gjør fra 8 til 4.

erlend: Er alt du skriver sant?

Erlend: Quid veritas est? Alt jeg skriver er sant, men jeg skriver ikke alt det sanne. Og å slutte fra delene til det hele er som kjent en farlig måte å tilnærme seg sannheten på.

erlend: Vet du hvem og hvor mange som leser bloggen?

Erlend: Via Site Meter vet jeg litt, som for eksempel at det er en 8-10 stykker innom hver dag. Stort sett dreier det seg om norske adresser, men jeg har også treff fra Sverige, Storbritannia og utrolig nok fra Saudi-Arabia. Den siste har dog bare vært innom en gang. Ellers er folk innom fra Veterinærhøgskolen, NRK, Hydro og et stort norsk mediekonsern det ikke skal reklameres for her.

erlend: Det var da ganske mange!

Erlend: Det skal ikke mye til før du føler deg som massenes yndling, forstår jeg. Foreløpig har jeg ikke laget noen særlig egenreklame ved for eksempel å legge ut bloggen på Nettdagbok.no.

erlend: Kommer du til å besvare de 407 spørsmål, eventuelt Infame Ines sensurerte utgave - for dem over 33 - på 212?

Erlend: Nei. Jeg foretrekker å la tålmodige lesere finne noe forhåpentligvis interessant i tekstene jeg skriver.

erlend: Tror du ikke at bloggen din provoserer? Jeg mener: du er jo i bunn og grunn en ufyselig kultursnobb.

Erlend: Begynner du også, nå da. Oppegående mennesker klarer å lese at noen ikke har de samme meningene som dem, uten å gå i kloster av den grunn. Og nei, jeg er ingen kultursnobb. Derimot tillater jeg meg å si at, ja, det finnes ting jeg ikke interesserer meg for.

erlend: Ærlig talt, du slenger da om deg titt og ofte med kokkette kommentarer om at andre skal ta hensyn til at du er «fremmedkulturell», fordi du ikke har TV og heller ikke vet hvem Herborg Kråkevik er. Men i realiteten sender du ut et signal om at det andre snakker om ikke er verd å bry seg med. Dessuten har jeg fra sikre kilder at du faktisk vet hvem Kråkevik er, fordi du smugleser Se og Hørs forside mens du venter i kassakøen på matvarebutikken.

Erlend: Hvis jeg kan få komme til orde, så vil jeg si at jeg åpent innrømmer at det finnes ting jeg velger bort. Det enkelte ikke er klar over, er at det er aspekter av den såkalte finkulturen som jeg heller ikke er interessert i, til dømes ballettdans og tildels malerkunst. Jeg tar mine valg, que cela vous plaise ou non.

erlend: Hvilket er utlagt?

Erlend: Du har neglisjert allmennkunnskapene, hører jeg.

erlend: Spesielt høflig kan man vanskelig kalle deg. Et avsluttende spørsmål: hva får du ut av bloggingen?

Erlend: Vel, jeg får kontakt med en del interessante mennesker, og det er jo artig. Men i første rekke er det et språklig ekperiment. Jeg forsøker meg - i det stille - med ulike måter å bruke det norske språket på. Det har vært interessant for en som lever mye i andre språkverdener. I første rekke gjennom fransk (privat) og engelsk (i jobbsammenheng) samt gjennom tysk og tildels latin. Et eksempel er oversettelser, som det kanskje kommer til å bli flere av. Personlig misliker jeg oversettelser av litterære verk, av grunner som du vel kan tenke deg. Men det er også klart at aktiviteten oversettelse innebærer et forsøk på å meisle det norske språket i nye former, for å gjøre plass for noe fremmed i det kjente. Og denne siste typen aktivitet fascinerer meg, i alle fall når jeg utøver den selv.

27 kommentarer:

Erlend sa...

silje onsdag, 10. desember 2003 04:13:40+0100
er du hemmelig agent, erlend?

Erlend sa...

Kristiane onsdag, 10. desember 2003 04:32:31+0100
Hahaha. Dette var et kostelig intervju. Men du må ikke kalle Lill for Linn!

Her er et annet intervju jeg liker svært godt:

http://www.utflukt.no/dameblad_paaeingongsgrillen.htm

Det er av og med en av mine favoritter i bloggeverden, nemlig:

http://olaug.skoddeheimen.no/

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 00:54:10+0100
Agent secret, moi? Hehehe. Det må være for mørkets makter.

Ideen med Erlend/erlend har jeg forresten stjålet fra en bok av pianisten Glenn Gould.

Lill / Linn: fikset.

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 02:02:13+0100
Jeg vet det! Jeg vet det! Du er sånn atombombelagemann, nicht wahr?
Erlend er forresten et bra navn. Broren min heter også det. Han er oppkalt etter Kristin Lavransdatters loverboy. Og jeg er oppkalt etter kona til han der fyren som blir øksa ned i Medmenneske. Meheh.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 02:25:25+0100
Kristin Lavransdatter var min farfars favorittbok, så det er nok der det kommer fra. I følge familiehistorien var det noen som sa til min far at "dere kan jo ikke kalle gutten for Erlend, det var jo en sånn fæl fyr i boken."

Jeg har aldri sett fornavnet Thale, men i følge SSB er det faktisk 416 stykker som heter det.

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 02:29:03+0100
Er det så mange? Dæken. Men jeg har hørt at det bare er 7 Thale Kristin-er. Makes me feel just a tad more special.. Nu, tilbake til Macbeth & eksamenslesing. Tut!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 02:46:47+0100
Ah, Macbeth. Stort. Wake Duncan with thy knocking. I would thou couldst...

Orson Welles har laget bra filmversjon.

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 02:53:57+0100
Jeg har bare sett Roman Polanskis
versjon, og den var strengt tatt ikke noe særlig. Men jeg har en tendens til å alltid få et noe anstrengt forhold til filmer jeg er pålagt å se. Tomorrow, tomorrow and tomorrow, creeps in this petty pace from day to day. (?)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 03:02:22+0100
...to the last syllable of recorded time /and all our yesterdays have lighted fools/ the way to dusty death.

Jeg så både Polanskis og Welles' versjoner, og din siste var klart best (Polanskis var mer bokstavtro).

Forøvrig må nevnes Kurosawas adaptasjon: "Blodets trone". Særlig sluttscenen der Toshiro Mifune som japansk Macbeth blir skutt med piler til han ser ut som et pinnsvin er stor.

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 03:17:38+0100
Oo. Det hørtes unektelig spennende ut ;) Kanskje jeg bør se en vakker dag, etter at jeg er ferdig med eksamens-shite og har glemt hvor lei jeg er av hele Macbeth nå. Men Lady M er ganske kul, det skal hun ha.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 03:29:59+0100
Glem at Shakespeare er pensum. Han fortjener å leses, uansett.

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 03:32:33+0100
Ah, forresten. Hva er lurest å velge av følgende: (må ha en av hver gruppe)

Frankenstein (Mary Shelley)
Oliver asks for more (Dickens)
The tell-tale heart (Poe)

Neighbours (Tim Winton, novelle)
Hills like white elephants (Hemingway)
My son the fanatic (Kureishi)

Who runs America? (Ginsberg)
Mirror (Sylvia Plath)
Look at this) (Cummings)
Stop all the clocks (Auden)

.. ja, har muntlig eksamen i morgen, og ja, jeg er så dårlig forberedt som det går an å bli. Men White Teeth og Macbeth er i det minste allerede spikra. Pluss foredrag om Nord-Irland. Jeg står vel. Trur eg.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. desember 2003 03:41:28+0100
Tja, jeg vet ikke helt hvilke kriterier du har...

Selv ville jeg vel valgt Poe fra den første gruppen (der jeg har lest alt). Fra de nummer to har jeg ikke lest noe, så dermed ville jeg valgt Hemingway. Fra nummer tre har jeg bare lest Audens dikt (som er litt søtsuppe), så jeg ville kanskje prøvd meg på Plath eller Ginsberg.

Edited By Siteowner

Erlend sa...

thale torsdag, 11. desember 2003 03:46:05+0100
Blir vel noe sånt, ja. Time will show.. Hepp. cool it with a baboon's blood, then the charm is firm and good.

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. desember 2003 00:09:29+0100
Hehe, double, double, toil and trouble...

En annen morsom ting er forresten Shakespeare på kassett/CD. Gjør skuespillene litt enklere å lese.

Erlend sa...

Ine fredag, 12. desember 2003 00:52:07+0100
Forvent en bladfyk-headhunter nær deg etter dette intervjuet. ;-)

Erlend sa...

thale fredag, 12. desember 2003 01:19:39+0100
Jeg trakk Macbeth på eksamen og sparket rompe! Slo til og med til med "stars, hide your fires". Djeven.

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. desember 2003 02:08:16+0100
Ine: forvent en ny mann i Aftenpoftens sjefsstol. Snarlig omorganisering av nekrolog-avdelingen i vente.

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. desember 2003 02:09:10+0100
Thale: Intet er som å feie gulvet med sensor!!!

Erlend sa...

Ine fredag, 12. desember 2003 03:30:05+0100
Venter i åndeløs spenning. Bombesikker på at blir rett mann på rett plass. :-)

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. desember 2003 03:41:44+0100
Vel, hvis jeg kunne transformere Aftenposten til Norges "Le Monde", ville mye være vunnet... ;-)

Erlend sa...

Ine fredag, 12. desember 2003 17:57:01+0100
Kopier kan aldri bli noe annet enn nettopp det - et dårlig substitutt. Det går nok helt klart andre veien i stedet. :-)

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. desember 2003 23:58:10+0100
Andre veien? Uffameg. Hvor får man kjøpt billett til en stk. sympatisk men øde øy? ;-)

Erlend sa...

Ine lørdag, 13. desember 2003 00:23:22+0100
Øde øyer er oppskrytt. Been there, done that. Savner dusj, aircondition og annen luksus altfor mye. ;-)

Erlend sa...

annetten lørdag, 20. desember 2003 22:12:59+0100
Er meget fornøyd med å bli kredidert med delaktighet i å ha dratt deg inn i bloggeverdenen -- det er for mange visvasblogger og for få som har noe substans. MacBeth er forresten stor stas, jeg har veldig sans for bloddryppende elisabethanske hevndrama.

Erlend sa...

Erlend mandag, 22. desember 2003 12:09:57+0100
«Revenge my foul and most unnatural murder...» Høhøhø.

Erlend sa...

Erlend mandag, 22. desember 2003 12:29:21+0100
Når det gjelder blogger, er det forøvrig interessant å se at mange legger svært stor innsats i det grafiske og langt mindre i innholdet.

Legg inn en kommentar