søndag 28. desember 2003

Sløve dager

Siden jeg tross alt har fri, har jeg sløvet bort de siste dagene på diverse småting. I går fant jeg ut at det var litt tåpelig at messinglisten på dørstokken ut i gangen var dekket over av brun maling, og brukte følgelig en liten stund samt litt illeluktende kjemisk stoff for å gjøre den fin og blank. Gudene skal vite at jeg ikke er noen hobby-håndverker, men jeg liker slike små pusleoppgaver.

I dag tenkte jeg at jeg skulle følge naboens oppfordring og male dørkarmen ut til baktrappen hvit. Mens jeg holdt på med dét, støtte jeg på vedkommende i egen høye person, i ferd med å rasere badet til en av de andre sameierene. Han fortalte meg at han hadde kjøpt inn et flagg til flaggstangen han hadde satt opp på fasaden ut mot K-gaten og at det skulle tas i bruk første nyttårsdag. Jeg avstod fra å spørre om når han skulle fjerne haugen av mursten i bakgården og sa heller at stenplaketten til minne om en kjent norsk forfatter han hadde satt opp på nabohuset - uten lov - nå ble nevnt i salgsfremstøt for boliger i strøket.

I kveld gikk jeg tur over trebroen og opp til det gamle strøket rundt Videnskapsselskapet og «Tekniker'n». Det var ikke så mange mennesker ute, men det var kanskje fordi jeg gikk gjennom byens religiøse kvarter, der hvor du finner Frelsesarméen, Baptistkirken, synagogen, adventistene og katolikkene. For ikke å snakke om statuen av Kong Haakon, som ser ut som om den har tenkt seg på kino.

Jeg er ferdig med Ferragus, chef des Dévorants av Balzac og må finne noe nytt. Det er litt fristende å lese om igjen Butors L'Emploi du Temps, men også Robbe-Grillets Projet pour une révolution à New York er aktuell. I morgen må jeg også male dørkarmen med ett strøk til.

4 kommentarer:

Erlend sa...

Ine søndag, 28. desember 2003 16:51:51+0100
Slike små pusleoppgaver er bra for mentalhygienen.

Kan gjerne tenke meg å gå på kino med Haakon-statuen, jeg. :-)

Erlend sa...

Erlend søndag, 28. desember 2003 18:03:39+0100
Han er i full uniform m/sabel. Men enkelte kvinner finner jo det, eh, «stimulerende». ;-)

Erlend sa...

thale søndag, 28. desember 2003 19:20:25+0100
Ah! Trondheim! Best! Er det noen Rikets Saler i det religiøse strøket, forresten? Nesten det eneste som manglet..

Erlend sa...

Erlend søndag, 28. desember 2003 19:31:57+0100
Rikets sal (Jehovas vitner) er i Kjøpmannsgaten, rett ved Gamle Bybro. Ivrige mennesker gir deg «Vakttårnet» dersom du uforvarende går i strøket på lørdager.

Legg inn en kommentar