tirsdag 30. desember 2003

Smil og geografi

Etter å ha kjøpt 1520 IV og dets brødre, gikk jeg hjem over den gamle bussterminalen. Utenfor Lånekassens kontorer møter jeg A., som jeg først ikke kjenner igjen fordi hun har strikkeluen godt trukket ned over ørene. Hun virker som hun strømmer over av energi, smil og glede. Samtalen går i rasende fart:

- Bonjour, ça va? (God dag, går det bra?)
- Ça va bien, oui... (Ja, det går bra...)
- C'est quoi ça (peker på posen), tu t'es fait un petit plaisir? (Hva er det, har du gledet deg selv?)
- (Viser kartene)
- Bon, il faut que je me dépêche, ils ont besoin de ma voix française pour la mode d'emploi d'une GPS! (Vel, jeg må skynde meg, de har bruk for min franske stemme til en bruksanvisning for en GPS!) Fra lenger borte i gaten, roper:Bonne année! (Godt nyttår!).

Noen mennesker får meg til å smile hele veien over trebroen og hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar