fredag 19. desember 2003

Spredte observasjoner

A De 4-5 mennene som sitter inne på Choco Boco og drikker kaffe hver dag om morgenen i 8-tiden når jeg går forbi, ser ut til å ha det hyggelig.

B Moderne kart over Atlas-fjellene i Marokko er ikke å få tak i for vanlige dødelige. Nasjonale sikkerhetshensyn.

C The Mysteries of Udolpho er underholdende. Riktignok mestrer ikke Radcliffe den hyperromantiske stilen (med nattergaler, sus i trærne, gamle borger og gjenferd) like godt som Joseph von Eichendorff, men man kan jo ikke få alt. Vil Emily unslippe Grev Montoni, the hatcher of nefarious plots?

D Jeg klarer ikke å avgjøre om jeg skal gå til anskaffelse av samlede verker av Henry James.

E Antakelig er jeg rar siden jeg fra tid til annen leser Carolyn Hax' spalte «Tell Me About It» i The Washington Post.

F Brahms' kvartetter, kvintetter og sekstetter er bra.

G Haugen av murstein, grus og betong som ligger i bakgården etter raseringen av det gamle bryggerrommet, vil antakelig bli der til jul.

H Vann er boligens verste fiende. Dusjkabinett anbefales herved for alle lesere.

I Til alle kundebehandlere i DgB: Ikke svar meg at det er kjent at løsningen ikke virker på Mac når jeg eksplisitt har sagt jeg kjører Linux. Det hjelper ikke å holde en underdanig tone etterpå heller, spesielt ikke når det skjer på pinlig dårlig norsk.

17 kommentarer:

Erlend sa...

Stinemor lørdag, 20. desember 2003 02:33:56+0100
*kremt*

etter å ha lest diskusjonen under forrige innlegg ser jeg det som nødvendig å avsløre meg selv (for å unngå å fremstå som "lurker"). Jeg er den du nevnte som leser fra Veterinærhøgskolen (mulig det er flere, det aner jeg ikke), og jeg leser bloggen din så ofte jeg kan. Er interessert (argh, jernteppe! Hvordan staves det?) og imponert, men har ikke så mye å si. Så altså: Her er jeg. Flytter til ny jobb og ny adresse snart, så hvis Veterinærhøgskolen holder seg har du flere interesserte der.

Erlend sa...

Erlend lørdag, 20. desember 2003 03:22:58+0100
Det er hyggelig at du synes det jeg skriver er interessant. Min holdning er å la de hundre lurkere lurke, så bare fortsett med det!

Erlend sa...

Ine mandag, 22. desember 2003 09:50:46+0100
Vann er bra på alle vis, unntatt når det trenger gjennom gulvet. Vi har problemer med en vannlekkasje i bygget vi også.

Men observasjoner er bra.

Erlend sa...

Erlend mandag, 22. desember 2003 12:05:44+0100
«Heldigvis» er vannlekasjene (for det er to stk., en fra 5. ned i 4. og en fra 3. ned i 2.) i den andre halvdelen av blokken, så jeg slipper unna denne gangen.

Erlend sa...

Ine mandag, 22. desember 2003 20:14:34+0100
Godt er det, siden du jo er både herre og trell i styret ... :-)

Erlend sa...

Erlend mandag, 22. desember 2003 22:17:26+0100
Egentlig angår det hele ikke sameiet, siden vårt forsikringsselskap viser finger'n til stakkarene med vannlekkasjer, i alle fall så lenge det dreier seg om fliser som ikke er tette etc. ;-)

Erlend sa...

Mari tirsdag, 23. desember 2003 01:39:10+0100
Jeg husker å ha vært på Choco Boco en gang. Er det på Solsiden, eller er jeg helt på jordet nå?

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 23. desember 2003 01:47:43+0100
Det er en Choco Boco på Solsiden, ja. Men den jeg tenker på ligger på Bakklandet (der hvor Bare Blåbær lå før den flyttet til Solsiden).

Erlend sa...

Mari tirsdag, 23. desember 2003 05:52:14+0100
Jeg har vært på Bare Blåbær også (før den flyttet til Solsiden) - husker ikke hvor det var - men de hadde gode kaker.
Jeg er meget vel bevandret i Trondheims kaféliv, selv om jeg har ett og annet å ta igjen på f.eks. geografien ;)

Erlend sa...

Ine tirsdag, 23. desember 2003 16:17:59+0100
Jeg har ikke vært i Trondheim siden Ålesund brant, sånn cirka. På tide igjen snart nå. Bare snøen smelter, så ikke blir mareritt å gå tur i marka med blåbærpannekaker som agn ...

Riktig god jul og godt nytt år, Erlend!

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 23. desember 2003 22:17:03+0100
Takk i lige måde!

Det samme til Mari, Thale og alle andre, lurkerene inkludert!

Erlend sa...

thale torsdag, 25. desember 2003 21:10:30+0100
Joyeux noël! :) (eller noe som ligner. det eneste jeg kan på fransk er 'je suis un fromage', og det kommer man jo langt med)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 25. desember 2003 21:18:00+0100
Bortsett fra at «Noël» skrives med stor forbokstav, var det absolutt korrekt.

Ellers får du variere med Miss Piggy-replikken «quel fromage!»

Neste spørsmål blir da: Hvordan sier man «Godt Nytt År» på fransk?

Erlend sa...

thale fredag, 26. desember 2003 23:02:24+0100
bonne nouvelle annèe! (?), står det på kortet jeg fikk fra Aurelie, den glade belgier, i fjor. og det hørtes jo forsåvidt logisk ut også. hurra hei og hopp, jeg kan fransk :D

Erlend sa...

Erlend lørdag, 27. desember 2003 01:12:46+0100
«Année», «é» og ikke «è». Gniark, jeg er verdens ekleste.

Erlend sa...

thale søndag, 28. desember 2003 19:18:30+0100
pheh, ikke eklere enn læreren min som gneldrer fordi jeg skriver "óg" og ikke "òg" (eller var det omvendt? grmblr). en durt er en durt, samme hvilken vei den peker, seier eg.

Erlend sa...

Erlend mandag, 29. desember 2003 02:29:09+0100
Aksent-tegnene betyr faktisk noe for uttalen («è» er en åpen e, «é» en mer lukket). Dessuten er de kjekke for å plage skolebarn. Og voksne, for den del.

Legg inn en kommentar