torsdag 11. mars 2004

When forty winters shall besiege thy brow

Noen ganger føler jeg meg så gammel.

I går kjøpte jeg en sykkel. Enkelt, skulle man tro. Men, når kjøpte jeg sist en slik doning? Jo, i 1983 kjøpte jeg en sykkel jeg hadde til 1998, da den bukket under for sykling i -25°C. Deretter har jeg brukt apostlenes hester.

I mellomtiden hadde verden forandret seg.

Gir. Før i tiden var gir en spake til å dra i, og dersom girveksleren var medgjørlig og dessuten skikkelig smurt, skiftet man gir. Nå minner giret mer om en slags bremsehendel som med et klikk skifter mellom de 21 girene man i teorien har til disposisjon.

Skjermer og annet tilbehør. I gamle dager var dette en del av selve sykkelen. Akkurat som ingen solgte biler uten hjul eller hus uten tak, falbød en heller ikke sykler uten bagasjebærer, skjermer eller lykt. Slik er det åpenbart ikke lenger. Nå må man ta på seg sin mest konservative mine og dessuten hale frem et ikke ubetydelig antall hundrelapper for å få denslags ekstrautstyr.

Hjelm. Dette er sikkert en god idé, særlig for oss som lever av å selge det vi har mellom ørene. Ikke desto mindre får hjelmen meg til å se ut som en bleknet utgave av Lynvingen og ikke som den raffinerte frankofile intellektuelle jeg ønsker å markedsføre meg som. Men siden det er mange andre som også bruker hjelm, regner jeg med at mengden snålt utseende personer er så stor at folk har gitt opp å le av dem.

Underlig nok ser det ikke ut til at søte, langhårede studiner bruker sykkelhjelm.

Det var litt rart å sette seg på en sykkel igjen for første gang på nesten syv år. Jeg følte meg som en fisk på land, men jeg kjente igjen tendensen til å sykle i mine egne tanker, med den fare for meg selv dét innebærer.

10 kommentarer:

Erlend sa...

silje fredag, 12. mars 2004 02:17:22+0100
hihi. til tross for at silje er svært, svært sliten **, så måtte hun le over elegant og gjenkjennelig ordønske om det franske og raffinerte.

**journalistjobbing, mange timer på seniorsenter hvor desidert søte mennesker på 88 setter opp egenprodusert skuespill. blant annet norges fjerde første kvinnelige veterinær. uteksaminert i 42. go girls!!!

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. mars 2004 14:13:27+0100
Noen burde spesiallage sykkelhjelm for oss raffinerte. ;-)

Erlend sa...

PKW fredag, 12. mars 2004 16:11:27+0100
Ja, det er nettopp hjelmen som har gjort at jeg ikke har syklet på 14-15 år nå.

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. mars 2004 22:30:04+0100
Er det påbudt med hjelm? (I motsatt fall kan du jo leve farlig...)

Erlend sa...

Mari lørdag, 13. mars 2004 03:54:16+0100
Er åpenbart ikke påbudt med hjelm. Jeg er jo tenåring og mulig det er noe av årsaken til at synes hjelm ser vanvittig tåpelig ut og ikke har brukt selv etter fylte ti år. Hjelm er totalt overflødig etter at man har fullt utviklet sine begreper om egne begrensninger og avstander, dybdesyn (jeg har visst ikke det, gitt) og diverse.

Erlend sa...

Erlend lørdag, 13. mars 2004 14:36:04+0100
En annen forklaring er at du formodentlig hører til gruppen av søte, langhårede gymnasiaster. ;-)

Erlend sa...

Mari mandag, 15. mars 2004 05:38:03+0100
Ikke fullt så langhåret nå som før, men til overmål svært søt, host.

Erlend sa...

Ine mandag, 15. mars 2004 18:17:05+0100
Underskriver på at lilla gumman er svært søt, ja. :-)

Erlend sa...

Erlend mandag, 15. mars 2004 23:52:04+0100
Hm... Pakke vekk Hunchback of Notre Dame disguise kit.

Erlend sa...

Mari onsdag, 17. mars 2004 00:19:29+0100
Knis. Jeg er på Værnes 01.04.04 kl. 23.15. Men det er tante og onkel også. ;)

Legg inn en kommentar