tirsdag 6. april 2004

Mat og alder

Min faste avis Le Monde har hver uke en liten spalte der de omhandler praktiske ting, som hvordan selge en leilighet, hvordan sende barna på språkskole i utlandet eller hvordan organisere overgangen til pensjonisttilværelsen.

Sist uke hadde de en artikkel om hva slags mat man burde gi til babyer, med særlig vekt på når en baby burde begynne å spise det ene fremfor det andre.

Grunnregelen var tydeligvis at babyer ikke skal ha noe annet enn melk før de er fire måneder gamle. Dette kommer antakelig ikke som noen overraskelse på de tallrike mødre av veloppdragne barn som leser denne bloggen (mødrene, altså, ikke barna - veloppdragne barn leser som kjent ikke blogger skrevet av griskailler som nærmer seg 40), og det var i og for seg ikke nytt for meg heller. Selv om mitt kjennskap til babyer er temmelig begrenset, hadde jeg forstått at man ikke forer slynglene med rakfisk, kalvefilé flambert i rom eller lamb vindaloo i det første leveåret.

Mer bemerkelsesverdig var det derimot at samvittighetsfulle foreldre også bør variere kostholdet etterhvert, og i alle fall før toårsalderen, ellers kan barnet utvikle noe artikkelen med et fint ord kalte néophobie, det vil si at det vil avvise mat med ukjent smak.

Det interessante med dette er at det gir meg en passende forklaring på mine egne særegenheter. Dessverre er det ikke så mye å gjøre med problemet nå, annet enn at jeg antakelig bør saksøke mine foreldre med krav om erstatning for mitt ødelagte liv som ortodoks i matveien.

12 kommentarer:

Erlend sa...

PKW onsdag, 07. april 2004 16:15:23+0100
Antibeitestoffer! Dette er et stikkord for meg som far. Jeg gjør så godt jeg kan for å forhindre at min toårige datter skal klare å utvikle sine urmenneskelige reaksjoner på antibeitestoffene i enkelte grønnsaker.

Erlend sa...

silje torsdag, 08. april 2004 03:33:38+0100
hihi; tu es drole!!
bisous d aix en provence!!!!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 08. april 2004 03:50:49+0100
Aix-en-Provence? Mais je te croyais à Toulouse...bonnes vacances!

Erlend sa...

silje tirsdag, 13. april 2004 18:12:09+0100
faut bouger qm, tu sais..
donc, on a fait avignon et montpellier
aussi.

( husk at det er tre år siden jeg bodde ni måneder i frankrike..)

ydmyke silje

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 13. april 2004 23:08:05+0100
Jeg var i Avignon og Montpellier for tre år siden. Flotte byer, særlig Avignon. Var dere i Sète, forresten?

Erlend sa...

silje tirsdag, 13. april 2004 23:41:36+0100
jeg holder metomterknapp på montpellier, jeg. jeg var bare på togsetet.

smil

Erlend sa...

Erlend onsdag, 14. april 2004 01:02:25+0100
Montpellier var staselig, syntes jeg.

I Sète finner du «Le cimetière marin», m/utsikt over Middelhavet & Paul Valérys grav.

Erlend sa...

Ine onsdag, 14. april 2004 08:50:30+0100
Forventer utgreiing om ortodokse matvaner ASAP. Og inviterer hervedn herren til hovedstaden på matdannelseskurs. Som en motvekt til det meningsløse.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 14. april 2004 23:15:17+0100
Tja, det er en liten liste av ting jeg ikke liker. Mesteparten er laget av melk.

Derimot spiser jeg gjerne kruttsterk mat på indisk manér...

Erlend sa...

Ine torsdag, 15. april 2004 14:05:38+0100
Jeg tror nok du klarer deg ganske bra likevel.

Jeg har også begynt å spise indisk igjen, etter at jeg gikk lei da vi flyttet hjem derfra i 1987. Har liksom ikke sett poenget i å gå på restaurant for å spise slikt før nå. Som sagt. Ikke har indisk mat på norske restauranter smakt indisk heller. Ikke skikkelig, i hvert fall.

Erlend sa...

Erlend fredag, 16. april 2004 02:00:54+0100
Her i Trondheim har vi heldigvis en indisk resturant som for min utrenede gane virker meget bra. Dessuten kommer den utstyrt med en egenrådig marokkansk kelner som har stor underholdningsverdi.

Erlend sa...

Ine fredag, 16. april 2004 21:29:49+0100
Høres like bra ut som pannekaker.

Legg inn en kommentar