søndag 16. mai 2004

Samtale ved kjøkkenbenken

Den grå, litt sammensunkne skikkelsen satt med ryggen mot meg på en krakk ved kjøkkenbenken og så utover gårdsplassen. Han vendte seg ikke om da han med den litt nølende tonen han bruker når han vet at han næmer seg følsomme personlige detaljer, plutselig sa:

- Kan jeg ... spørre deg om noe?

Jeg svarte i en lett tone, selv om jeg visste at «noe» var på vei:

- Ja, selvsagt.

- Du har vel ikke, altså, du vet, en kjæreste nå for tiden?

- Nei. Man blir jo eldre og dermed mer kritisk, vet du.

- Joda. Men jeg tror at du ville ha...

Han lot setningen henge der i noen sekunder, lenge nok til at jeg begynte å se to mulige avslutninger, «godt av det» eller «glede av det».

- ... godt av det. Du tjener jo veldig mange penger, og det finnes sikkert mange kvinner i 30-årene som ville kunne passe.

Jeg kunne ha blitt irritert, men jeg prøvde å se saken fra en humoristisk synsvinkel, mest som et uttrykk for en gammel manns fordommer.

- Vel, jeg får se hva jeg kan gjøre med saken.

- Ja, gjør nå det, da.

5 kommentarer:

Erlend sa...

PKW tirsdag, 18. mai 2004 14:57:22+0100
Fordommer? - Klart du ville ha glede av det.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 19. mai 2004 01:36:38+0100
Antakelig. Det var egentlig mest bemerkningen om pengene jeg syntes var litt kuriøs.

Erlend sa...

PKW onsdag, 19. mai 2004 13:56:03+0100
Kuriøs? Selv om man gjerne vil vurderes ut fra andre kriterier, er det min erfaring at det å tjene manger penger slett ikke blir sett på som en ulempe blant kvinner som kunne passe.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 19. mai 2004 22:40:13+0100
Det er sikkert riktig (selv om jeg personlig ikke har merket noe til det).

På den annen side skulle jeg kanskje ønske at mine bekjente fremhevet andre sider ved meg i en slik sammenheng... ;-)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 19. mai 2004 23:15:50+0100
Her er det forøvrig passende med et Oscar Wilde-sitat:

«When I married Lord Bracknell I had no fortune of any kind. But I never dreamed for a moment of allowing that to stand in my way.» (The Importance of Being Earnest)

Legg inn en kommentar