tirsdag 8. juni 2004

Eksamensvakt

Under lesing av Thales blogg og hennes kommentar om eksamensvakter kom jeg på en ting som skjedde for lenge siden.

Det må ha vært under eksamen på videregående, for den eldre herren var vakt i gymnastikksalen på Katedralskolen. En dag fulgte han meg ut til «lufting» i skolegården som vender ut mot Nidarosdomen. På vei ned passerte vi et veggteppe - antakelig en gave til skolen - laget av Hannah Ryggen, med tittelen «Jeg risser ditt navn Lauritz Sand».

«Nå,» sa den eldre mannen til meg, «du vet vel ikke hvem Lauritz Sand var, du?»

«Jo,» svarte jeg, kvikk som jeg alltid har vært til å oppfatte og lagre tilsynelatende unyttige fakta, «Lauritz Sand var en motstandsmann som ble tatt til fange og torturert av tyskerene.»

Noe forbløffet over at jeg visste hvem det var snakk om, begynte han å fortelle om at han selv hadde vært i leir i Tyskland under krigen, viste meg fangenummeret tatovert inn i armen og snakket om Arnulf Øverland og «Jul i Sachsenhausen». Han sa ikke noe om hvorfor han selv hadde havnet i leir - om han var motstandsmann, student, soldat, av jødisk opprinnelse eller kanskje bare uheldig.

Det hele virket litt fjernt for en ung mann på atten, selv om jeg hadde hørt mye om krigen fra mine besteforeldre. Men hendelsen husker jeg stadig, og slik oppnådde han kanskje noe av sin hensikt, at litt av minnet om det som hadde skjedd femti år før skulle gå videre til neste generasjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar