mandag 15. november 2004

Heri - hodie - cras

Forbløffende mange blogger handler om hva skribenten gjorde i går, gjør i dag eller skal gjøre i morgen.

Siden jeg lever et kjedelig liv (jevnfør forrige innlegg), forsøker jeg i den grad jeg kan å ikke gjøre bloggen min til en form for krønike over Erlends liv og levnet (Gesta Erlendi, slik de gamle romere ville ha sagt).

Men, ingen regel uten unntak.

I morgen skal jeg på lederkurs ved Bårdshaug Herregård, i sin tid bolig for matadoren Christian Thams, som blant annet var mannen bak Norges første produksjon av ferdighus.

En fascinerende ting ved Bårdshaug er biblioteket. Det er holdt i god gammel stil, med skinnmøblement og antilopehoder på veggen. Bøkene er, etter det jeg kunne finne ut ved selvsyn, utelukkende smusslitteratur på fransk - romans de gare, som det heter - fra begynnelsen av 1900-tallet, sirlig og uniformt innbundet hos Julius Maske i Trondheim. Det eneste jeg fant av seriøs litteratur var bind to av Balzacs Contes Drôlatiques.

På torsdag viser Cinemateket to filmer av Ingmar Bergman, Jungfrukällan og Såsom i en spegel. Riktignok er det kanskje overdrevet å se to filmer på én dag, men skal en opprettholde imaget som støvete¹ kultursnobb, må man arbeide for det. Ut over dette er Bergman spennende, magisk og dyp - kort sagt en mester.

En av tingene jeg savner ved Paris, er kinotilbudet, med flere hundre filmer å se hver uke. Imidlertid kan jeg trøste meg med at jeg støtter kultursektoren ved å frekventere Cinemateket i Trondheim.

Grunnen til at det haster med å se Bergman-filmene, er at helgen skal tilbringes hos familien i en liten by i Vestfold. Sist jeg var innom, oppdaget jeg at det i og for seg er ganske greit å være en helg et sted hvor maten blir laget, sengen er redd opp, ingen stiller noen særlige krav og det er helt akseptert at man sitter i en stol med en bok, for det gjør også husets herre.

¹ © Silje

3 kommentarer:

Erlend sa...

Silje tirsdag, 16. november 2004 16:53:33+0100
Var det du som var støvete, nei!!! Jeg tenkte da på bøkene du leste. Frossen kanonlitteratur i forhold til nulvende Manhattan-man, Paul Auster. Prøv også Don de Lillo!


støvløse støvelsilje

Erlend sa...

Ine torsdag, 25. november 2004 15:02:03+0100
Kommer mannen til hovedstaden? Da må vi jo møtes.

Erlend sa...

Erlend fredag, 26. november 2004 03:03:53+0100
Vi får møtes på en dertil egnet bule m/teservering. 8)

Legg inn en kommentar