lørdag 4. desember 2004

Mye ruster på 15 år

I dag var jeg på ski for første gang på 15 år. Med S. som kyndig veileder hadde jeg kjøpt en enkel skipakke på OBS Sport, og i dag la jeg ut sammen med S. og hans treårige sønn (i pulk) for å gå et par timer, til tross for relativt labert vær og ditto føreforhold.

Ski har tydeligvis forandret seg en del siden jeg var ute sist. En åpenbar forbedring er bindingene, der de har gått vekk fra Rottefella-varianten hvor du må sparke skiskoen fast i bindingen. En enkel liten metallstang på tvers av skoen settes fast med et lett håndgrep.

Det viste seg imidlertid at skiene også hadde forandret seg slik at det var vanskeligere å svinge på den måten jeg var vant til, nemlig ved å legge vekten over på det ene benet. Min manglende forståelse for dette ledet til en spektakulær utkjøring og et fall hulter til bulter i grøften. Mens jeg lå der og balet med ski og staver og ikke kom opp, hørte jeg en slags stemme fra fortiden i hodet mitt. Den sa: «Du må samle skiene.» Formodentlig dreier det seg om en gammel skiregel som henger igjen fra barndommen.

At jeg også trynet en gang fordi jeg kom for fort og kjørte venstre ski inn i pulken, får her regnes som et hendelig uhell. På veien tilbake oppfrisket jeg gamle kunnskaper om ploging, og med litt mindre fart klarte jeg meg bra. S. erklærte optimistisk at teknikken ville komme tilbake etter et par turer til.

En ekstra opplysning for dem som er filologisk orientert, er at det franske ordet for skismøring er «fart» (og verbet er «farter»). Ordet kommer fra norsk - «fart».

11 kommentarer:

Erlend sa...

thale søndag, 05. desember 2004 00:59:12+0100
Kredd til deg for å ha gått på skitur i dag. Det REGNER jo. Her på haugen er det for øyeblikket livsfarlig å i det hele tatt bevege seg utendørs (så da sitter jeg og regner og koser meg i stedet! Hurra).

Erlend sa...

Erlend søndag, 05. desember 2004 01:32:40+0100
Min venn S. har vært 11 ganger på skitur i år allerede. Han viser ingen nåde.

Jeg måtte faktisk veilede nok en fortapt (men veldreid) NTH-studine i dag. ;-)

Erlend sa...

thale søndag, 05. desember 2004 02:33:48+0100
Det går åpenbart gjetord om deg. Vil du jeg skal spre det glade budskap til alle mine (veldreide) studine-venninner? ;)

Erlend sa...

Henning søndag, 05. desember 2004 06:42:29+0100
Ski er tingen! Jeg har en liflig lysløype som nærmeste nabo og store ambisjoner om å befinne meg midt i den minst tre kvelder i uka denne sesongen. Men...kanskje er det ikke skiene som har forandret seg så mye siden 1989, men teknikken din som mangler litt finesse? Hehe...

Erlend sa...

Erlend søndag, 05. desember 2004 13:42:06+0100
Jeg har sans for sport jeg kan utøve bare ved å gå ut døren. Uheldigvis må jeg nok ta trikken eller bussen opp i marka for å gå på ski, men jeg akter ikke å gi meg av den grunn.

Og ja: Teknikken må nok gjenoppfriskes. 8)

Erlend sa...

Mari A. mandag, 06. desember 2004 01:42:50+0100
Skiing er dog en særs bra idrett! Ser imidlertid ikke frem til å se hvordan noen sesonger utenfor skisporet har tæret på teknikk og kunnskap!
Har dog en teori om at fall er roten til alt godt og mye lærdom! Er derfor for denslags!

Erlend sa...

Erlend mandag, 06. desember 2004 03:08:42+0100
En klar forutsetning for videre skigåing er imidlertid at det slutter å regne. Grumf.

Erlend sa...

thale mandag, 06. desember 2004 03:29:27+0100
Jeg syns det like godt kan fortsette helt til all isen er borte. Da er det i det minste trygt å ferdes utendørs igjen.

Erlend sa...

Mari mandag, 06. desember 2004 20:30:20+0100
For øvrig er den viktigste forandringen på skifronten de siste ti-femten årene av en noget annen karakter:

Før var det ingen som gikk på ski i kondomdrakt. Før stoppet alle og var hyggelige og slo av en prat når man traff dem i løypa. Før var det ikke høyrekjøring i Fåråsen. Før hadde man med kakao, appelsiner, kvikklunsj, pølser, ved og kaffe på kjel og gikk på ski for å kose oss. Nå får man kanskje tre slurker vann og kan ikke ha pause fordi er ikke bra for intervalltreningen. Dessuten var det ingen som hylte "løype!"

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 07. desember 2004 01:58:51+0100
Jeg har nå store planer om å gå på tur i ført fjellanorakk og medbringende stormkjøkken, parafin og suppeposer. Så får bare kondombandittene fyke forbi.

Erlend sa...

Mari-238 torsdag, 09. desember 2004 22:39:04+0100
Godt, godt! Det kan man like! Hvis du i tillegg tvinger dem til å stoppe og snakke om vær- og føreforhold blir du skihelten min.

Legg inn en kommentar