mandag 28. februar 2005

Non bis in idem

Jeg liker å gjøre ting om igjen. Noen vil selvsagt hevde at jeg er et kjedelig vanedyr, og i dét har de nok rett, men slik mine lesere antakelig har skjønt for lenge siden, holder jeg på mine særegenheter, formodentlig ettersom de er mine og ingen andres.

I motsetning til en del andre bibliofile jeg har møtt, er jeg glad i å lese bøker som jeg har lest før. I de mest ytterliggående tilfellene har jeg et slikt forhold til en bok at jeg kan plukke den opp igjen og starte å lese på et vilkårlig valgt sted - f.eks. side 157 - uten at det plager meg synderlig. Jeg leser om igjen enkelte scener, bestemte dialoger eller spesielle beskrivelser som jeg av ukjente årsaker har forelsket meg i. Underlig nok kjenner jeg ofte et ubehag ved å begynne å lese en ny bok, som om jeg åpner noe skjult, noe jeg ikke burde røre.

På samme vis ser jeg filmer om igjen, jeg går de samme turene i marka, og når jeg er på besøk i andre byer (som selvsagt er de samme byene), går jeg på de samme resturantene og bor på de samme hotellene. Hver gang ser jeg nye detaljer, men min evige indre uro lar seg lettest berolige av det faste og vante.

Dypest sett ligger det kanskje en søken etter trygghet under denne utidsmessige oppførselen. Men i mine få selvforherligende øyeblikk ser jeg på det som en liten protest mot en tid der alt skal være nytt, spennende og annerledes, og der det gamle og vante ikke lenger har sin fulle plass.

6 kommentarer:

Erlend sa...

Silje tirsdag, 01. mars 2005 03:57:44+0100
mm, fin liten tekst dette her. God prosa for mine øyne.

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 01. mars 2005 04:07:20+0100
Takk ;-) Jeg brukte litt tid på den.

Erlend sa...

Gudrun onsdag, 02. mars 2005 04:05:53+0100
Å lese bøker mange ganger er fint. Man vet at man vil like det man får, skuffelse unngås. Så lenge man også våger seg inn på nye områder eller forfattere i tillegg, er det ikke feigt heller.

Jeg klarer aldri å bestemme meg for om det er en glede eller ulykke at jeg glemmer mye av handlingen i omtrent alle bøker jeg har lest bare én gang. Jeg husker bare stemninger, og om jeg likte dem så godt at jeg vil lese dem igjen.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 03. mars 2005 01:04:09+0100
Handlingen er intet, stilen er alt.

Dixit Erlend.

Erlend sa...

Ine torsdag, 03. mars 2005 18:25:47+0100
Det er viktig å holde på sin indre Elling. Bare han ikke tar overtaket. Jeg er repeatmenneske selv. Men det gjelder mest for musikk, steder og mennesker. Bare i sjeldne tilfeller for bøker og film.

Og velkommen til hovedstaden om få timer, her øksemorder in spe.

Erlend sa...

Roland Barthes onsdag, 06. april 2005 22:26:13+0100
Eg har sagt det før, og eg seier det igjen:

"Those who fail to reread are obliged to read the same story everywhere."

Legg inn en kommentar