søndag 6. februar 2005

Oppdatering fra skifronten

Som noen kanskje husker, har jeg tatt opp skigåing denne vinteren etter en pause på omtrent femten år. Pausen (som skyldtes et forsinket ungdomsopprør) gjorde at jeg ikke var helt komfortabel da jeg satte ut igjen med nye ski og rusten teknikk.

Det gleder meg derfor å kunne rapportere at S. fikk rett i sine spådommer om at det tekniske ville komme med litt trening. Jeg synes selv at jeg har blitt en kløpper i utforkjøringne - i dag freste jeg sågar nedover i feil spor, og klarte elegant å komme meg ut av det og dermed unngå kollisjon med en skiløper som strevet seg oppover. For et par uker siden kjørte jeg til og med ned den berømte Lindboe-løypen. Riktignok trynet jeg to ganger, men selv S. kjørte ut og brukte ett minutt på å grave seg ut av løssnøen.

En interessant observasjon er at dårlig selvtillit gjør vondt verre: Nå klarer jeg å se at enkelte andre gjør de tåpelige tingene jeg selv gjorde på de første turene, som f.eks. å prøve å bremse farten ved å ta for seg med stavene. Hvis man er sikker på seg selv, blir man mykere i kroppen, gjør mindre feil og er mer forberedt på å håndtere vanskeligheter som oppstår underveis.

Slik sett har kanskje skigåing mer til felles med det å sjekke damer enn man skulle tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar