søndag 27. mars 2005

Oslobilder I

«Du kan høre at det synger i skinnene før banen kommer,» sa farfar. Jeg fikk aldri vite hva som lå ved den andre utgangen av tunnelen som kom ut ved Oppsal stasjon. Banen - pass for dørene, dørene lukkes! - tok oss alltid den andre veien, mot Godlia, Hellerud og Brynseng. På Helsfyr gikk vi av for å besøke Teknisk Museum, der de stilte ut den lille bilen Kong Olav hadde som gutt, og et modelltog som bare gikk på bestemte tidspunkter.

Noen ganger tok vi banen videre til Tøyen (overgang til Grorudbanen) for å gå på Geologisk Museum. Farfar fortalte at det også var et zoologisk museum der, men at det var stengt fordi dyrene var blitt møllspiste, så dit kom jeg aldri.

Vi kunne også dra til endestasjonen på Jernbanetorvet, der vi gikk opp, og farfar fortalte om Kristian Kvart som stod på statue, og hadde sagt «der skal byen ligge». Så kunne vi gå helt til Historisk Museum for å titte på sverdrester, mumien og Fridtjof Nansens medaljer. Et annet mål var Akershus med Hjemmefrontmuseet, der jeg var særlig fascinert av en radio som var gjemt inne i et brød.

Men i dag, snart et kvart århundre siden farfar døde, sitter jeg med en stille sorg over at jeg husker så lite, og over hvor mye disse minnene har falmet, som gamle fotografier der man ikke lenger ser skarpe farger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar