onsdag 11. mai 2005

Høyt skum i Hollywood

Jeg har ingen bil. Riktignok har jeg sertifikat, men etter noen uheldige, pinlige og tildels (for meg) kostbare episoder - som heldigvis ikke endte med at noen som ikke fortjente det, ble berøvet livet - la jeg for en god del år siden bilkjøringen på hyllen og ble permanent fotgjenger, syklist og drosjebestiller.

Jeg ville aldri trodd at mangel på kjøreferdigheter skulle spille en rolle for arbeidet jeg utfører, men når jeg i yrkesmessig sammenheng kanskje skal til USA, er det usedvanlig upraktisk å ikke kjøre bil. Optimistiske sjeler vil selvsagt hevde at det er en gyllen anledning til å ta opp igjen det jeg kunne en gang i tiden, og jeg kan i og for seg forstå at det ville være fristende for mer hardbarkede sjeler enn meg å bedrive litt øvelseskjøring i et fremmed land med en leiebil betalt for av andre. Men vi som har fått en sørgelig småborgerlig oppdragelse, må nok dessverre avstå fra denslags eksesser på arbeidsgivers bekostning.

Denne gangen ble jeg imidlertid reddet av gongongen og slipper å dra. Prisen jeg må betale er at jeg må dra et annet sted.

Bangalore.
India.

La oss håpe det er et drosje-paradis.

8 kommentarer:

Erlend sa...

Gudrun onsdag, 18. mai 2005 22:59:06+0100
Jeg tipper ja! (Special price for you.)

Erlend sa...

Ine torsdag, 19. mai 2005 02:18:06+0100
Jeg har kjørt bil i India - og kan forsikre deg om at du heller vil ta drosje der enn i USA. Selv om indiske drosjer har det med å miste hjulene i fart, ha rustne gulv man tråkker rett igjennomm og får motorstopp noen ganger daglig + at sjåførene skrur av tenningen for å spare bensin i nedoverbakke selv om det betyr at rattlåsen går på. Men det går som regel bra. Bare du husker å avtale prisen på forhånd.

Erlend sa...

Ine torsdag, 19. mai 2005 02:19:21+0100
Jeg trekker tilbake 1 x m i gjennom i forrige melding. Fremmedlegemer har det visst med å slenge seg med i utide.

Erlend sa...

Erlend fredag, 20. mai 2005 01:54:08+0100
Urk. Og jeg som allerede er fylt av reiseangst.

Erlend sa...

Mini Mari søndag, 22. mai 2005 22:26:58+0100
Tror det ordner seg! Vel og merke om man tar med den store rullen gaffateip, eller annen sterk teip, til fiksing av bildører og slikt. Særdeles hendig om man er ute og kjører i Kairo ihvertfall;)
Lykke til!

Erlend sa...

Erlend mandag, 23. mai 2005 00:43:06+0100
Nåja, de skal komme og hente meg på flyplassen i Bangalore (der det frarådes å ta en taxi utenfor terminalen...).

Erlend sa...

silje fredag, 27. mai 2005 04:24:12+0100
Bangalore! You lucky thing!

Erlend sa...

Erlend fredag, 27. mai 2005 04:33:40+0100
I morgen må jeg begynne å knaske malaria-tabletter. Urg.

Legg inn en kommentar