tirsdag 22. november 2005

Le malade imaginaire

I bunn og grunn er jeg sur.

Ikke røyker jeg. Ikke drikker jeg noe særlig (for å si det mildt). Og ikke har jeg meg med damer heller, for den saks skyld. I fem år har jeg vært mer fysisk aktiv enn jeg noensinne har vært. Jeg har en stressende jobb, det skal jeg innrømme, og kanskje jeg burde gå ned noen kilo. Men alt i alt burde jeg være sunn og frisk: Mens sana in corpore sano, som det heter på folkemålet.

Likevel går jeg hen og pådrar meg en gammelmannslidelse. Ikke podagra, men dog.

Jeg er sur.

Monde pourri, je te hais!

8 kommentarer:

Erlend sa...

frédéric onsdag, 23. november 2005 05:08:55+0100
Det er lett å hate verden, jeg forstår deg godt. Problemet er dessverre bare det at verden gir faen. Når det gjelder mennesket mot verden, er det ikke sånn at la haine attire la haine. Verden ler ikke engang. Den bare er.

En god venn av meg sier det best:
Livet suger.

Erlend sa...

VK onsdag, 23. november 2005 15:30:41+0100
Podagra! Hvilket trylleformular av et ord!

Jeg er straks hensatt til barndommens donaldlesende hyggestunder, med liktorn, podagra og alskens beslektede langbeinlidelser. Det er magisk, dette ordet - podagra! Lydmessig nærmer det seg den rene jubel; vi lukker øynene og hører den svulmende menneskemassens akklamasjon i det fjerne - da capo, podagra, bravo bravissimo! Jo, podagra er utvilsomt gull.

Prostata, derimot - oh-là-là quelle misère! Jeg kan kun krysse fingrene.

God bedring!

Erlend sa...

mari.A torsdag, 24. november 2005 14:23:13+0100
God bedring, God bedring, god bedring! Bli frisk som en fisk fort!

Erlend sa...

Erlend mandag, 28. november 2005 23:18:45+0100
Legevitenskapen vil sørge for å holde meg i live i mange år fremover...

VK: Enig i at podagra er et festlig ord. Ellers kalles sykdommen også «urinsyregikt», noe som også høres ganske snedig ut.

Erlend sa...

thale onsdag, 30. november 2005 15:57:51+0100
Leve legevitenskapen. Det er bra du har trua. Og god bedring!

Erlend sa...

Gudrun onsdag, 30. november 2005 21:33:33+0100
Det verden har vanskelig for å forstå, er at når man er sur så må man få være det. Deilig etsende. Kjempepisspottesur. For da går det (ofte) over av seg selv.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 01. desember 2005 01:23:34+0100
Takker for alle vennlige ord.

Jeg har det fra en ærverdig professor dr.philos. i psykologi at det er helt i orden å være sur og sint. Det kan faktisk være givende.

Erlend sa...

Ine torsdag, 01. desember 2005 05:32:01+0100
God bedring. Og lenge leve medisinen.

Legg inn en kommentar