søndag 1. januar 2006

Noen ting jeg ikke skal gjøre i 2006

Drikke konjakk

Til tross for at flaskene er fascinerende.

Lese William Faulkner

Faulkner er et hull i min litterære snobbisme. Ja, jeg har faktisk kommet igjennom både The Sound and the Fury (poeng til den som kjenner igjen sitatet) og Intruder in the Dust. Men jeg skjønte ikke noe særlig, og heller ikke i år vil jeg ta tak i dette problemet, slik det heter på moderne management-språk.

Kjøre bil igjen

Noen ganger slår det meg at det kanskje ville ha vært praktisk med en bil, spesielt i forbindelse med friluftsliv: Det er dog enklere enn å basere seg på trikken eller mystiske ekspressbusser til obskure steder på landsbygden. Men siden den minneverdige stunden for fjorten år siden da jeg kom i nærkontakt med en lyktestolpe i Hermann Foss' vei (Oslo), har lysten til å sette meg bak rattet ikke vært særlig stor.

Av og til har jeg lekt med tanken på å finne ut om det eksisterer oppfriskningskurs for bilkjørere, men det har blitt med grublingen. Og at jeg som godt voksen mann skulle gå tilbake til Willy's [sic] Trafikkskole, er ikke særlig lystelig.

Lære å danse

Jada, jeg er en feiging.

Dra til Zanskar

Terdav tilbyr reiser over 30 dager til Zanskar - området (øst for Kashmir), der man kan gå den såkalte Zanskar-traverseen. Området regnes som trygt, i følge norsk UD, men lysten til å gå i høyder opp til 5000 meter i fjern provins i India er ikke så stor. Ikke dermed sagt at jeg aldri vil dra, men i år blir det nok l'Ile de Beauté: Korsika.

Sette til livs yoghurt, rømme eller kefir

Dette er det eneste punktet hvor jeg med hånden på hjertet kan si at jeg lider av en fobi.

Se flere dårlige amerikanske filmkomedier

Jeg innrømmer at siden jeg fikk meg bærbar med Fedora, har jeg hatt en lite passende tendens til å leie amerikanske suppekomedier hos den lokale video-pusheren. Det startet uskyldig med You've got M@il, og siden har det bare fortsatt. Nå ser det imidlertid ut til at jeg har gått i metning: Jeg stirret på en vegg hos 7/11 ved Samfundet der det var lagt ut minst 50 filmer av arten, og jeg gikk derifra med kvalmefornemmelser og uforrettet sak (ikke engang Spanglish klarte jeg å få med meg). Kanskje jeg er kurert?

8 kommentarer:

Erlend sa...

Stine mandag, 02. januar 2006 07:16:24+0100
Noen ting jeg ikke skal gjøre i 2006:
(...)
Lese William Faulkner


Ikke skjønner jeg helt hvorfor, ettersom bøkene hans faktisk er bra og verdt å lese. Hvis du ikke har lest "Light in August" anbefales den. På engelsk. Så det, så.

Erlend sa...

Mari mandag, 02. januar 2006 08:11:35+0100
Jeg skal heller ikke lære meg å danse i år. Eller noen år. Det står for meg som en glimrende ting ikke å gjøre, all den tid min første kjæreste og jeg ble kjærester langs en vegg i en gymsal hvor vi lot være å danse sammen. Men det er ganske lenge siden altså.

Erlend sa...

Erlend mandag, 02. januar 2006 22:52:24+0100
Mari: Jeg trodde dansevner var en betingelse sine qua non for å ha draget på det annet kjønn, men slik er det altså ikke. :-)

Stine: Hm, jeg er alltid rede til å høre på en anbefaling fra andre. Kanskje jeg skal revurdere? Tross alt er det bare 2. januar. ;-)

Som Groucho Marx sier: These are my principles. If you don't like them, I have others.

Erlend sa...

Mari onsdag, 04. januar 2006 01:46:38+0100
Nå er jo jeg kanskje ikke den som har mest draget på det annet kjønn heller da, menmen.

For øvrig finnes det oppfriskningskurs for bilkjørere - i alle fall på Jæren, så da burde det jo finnes i Trondheim også. Men de er stort sett beregnet på pensjonister, da ... (Men de er, totalt sett, bedre å ha med å gjøre enn sekstenåringer som er aldeles avskyelige.)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 04. januar 2006 02:41:58+0100
Jeg har ikke så stor erfaring med 16-åringer, men jeg tror deg gjerne på ditt ord. ;-)

Erlend sa...

Gudrun onsdag, 04. januar 2006 17:47:11+0100
15 er verst! Da er man liksom ikke fjortis lenger, liksom. Og ja, avskyelig.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 05. januar 2006 04:04:33+0100
Nå er det vel ikke lenge siden dere begge var 15, eller hur? ;-)

Erlend sa...

Mari fredag, 06. januar 2006 02:14:15+0100
Eh, jo.
Jeg blir jo nitten i morgen. Det er med andre ord minst fire år siden. Og fire år er cirka 2 x min tilbakelagte tid på videregående - så vi skjønner jo at det er et helt osean av tid! Et tidligere liv, hadde jeg nesten sagt.

Legg inn en kommentar