tirsdag 7. mars 2006

Perhaps my best years are gone

Min bekjente hadde pekt smilende på et bilde som hang på veggen, og sagt: «Hvis du ser henne, må du hilse fra oss.» Jeg svarte at det var tyve tusen studenter ved U de C, og at det var liten mulighet for meg til å kjenne igjen akkurat én person. «Vel,» svarte hun, «jeg kan gi deg et introduksjonsbrev.»

Så vi hadde først kommunisert per brev og blitt enige om at hun skulle komme innom rommet mitt på Cité U. Da hun kom, la jeg merke til at hun hadde brun genser og briller. Jeg stammet frem en keitete hilsen og ville be henne om å sette seg, men uheldigvis mestret jeg bare den høflige formen: «Je sais seulement dire asseyez-vous,» mumlet jeg. Hun smilte et raskt smil og sa «on dit:assieds-toi

Andre gang møttes vi på café nede i byen, til tross for enkelte praktiske vanskeligheter - hun var vanskelig å få tak i, ettersom hun bodde i et kloster, og nonnene holdt streng kontroll over hvem som gikk ut og inn. Da vi møttes, hadde hun på seg en burgunder genser. Brillene hadde hun tatt av. Jeg tror det var den kvelden jeg ble forelsket, for hun hadde alt jeg i min uskyld hadde drømt om: utseende, intelligens, dannelse og kultur.

I esken ligger det i dag 80-90 brev som jeg ikke lenger har kraft til å lese. Jeg vet ikke lenger hvor hun bor, eller hva hun gjør, det eneste jeg vet er at årene har gått og at jeg ikke lenger er that little whelp, men heller ikke noe annet og bedre.

3 kommentarer:

Erlend sa...

pjotr onsdag, 08. mars 2006 19:37:57+0100
well I've lost my equilibrium
my car keys and my pride
tattoo parlor's warm
and so I huddle there inside
the grinding of the buzz saw
whatchuwanthathingtosay
just don't misspell her name
buddy she's the one that got away


fra the one that got away av Tom waits

Erlend sa...

Gudrun onsdag, 12. april 2006 16:43:12+0100
Uten å klare å formulere meg, har jeg allikevel lyst til å si noe, for jeg har ikke sluttet å tenke på denne posten etter at jeg leste den.

Hva tittelen angår tror jeg ikke det. (Og er det ikke de Unge Og Fulle Av Håp man skal lytte til når det er snakk om kjærlighet?)

Erlend sa...

Erlend mandag, 17. april 2006 01:41:10+0100
Man kan jo alltids håpe. ;-)

Legg inn en kommentar