onsdag 26. april 2006

Vous n'avez rien contre la jeunesse?

Min eneste leser - som jeg i forbifarten sender mine varmeste hilsener - hevdet i en kommentar at det hadde vært ganske mye snakk om kvinner her i det siste. Det kan han i og for seg ha rett i. Jeg skulle selvsagt gjerne ha kunnet komme med noen saftige historier i sanntid, der leseren (stadig bare den ene, selvsagt, men jeg er jo kjent som en tjenestevillig person) kunne følge med og forhåpentligvis komme med oppmuntrende tilrop fra sidelinjen.

I stedet har det blitt lett melankolske hentydninger til antakelig forlengst avdøde pikebarn, skjult under mystiske initialer, som formodentlig harket frem sine siste tæringssyke host i forfatterens ungdom, en gang sent på 1800-tallet.

Slik er det nemlig: Kjærligheten hører som kjent ungdommen til, og dermed er vi som er født mens Gerhardsen stadig var statsminister og de Gaulle stadig president, henvist til å mimre over fordums bedrifter, om da ens spede forsøk kan sies å fortjene en sådan betegnelse.

Jeg har suksessivt innbilt meg at det i mangel av å ha denne udefinerte kvaliteten sjarme, skulle holde å være intelligent, tålmodig, sær, kultivert, skrytende, velbeslått, vrang, lyttende eller ganske enkelt snill. Noe nærmere svaret på gåten har jeg aldri kommet, og når livet nå er over middagshøyden, har jeg nok skjønt at jeg stadig ser i et speil, og at jeg aldri vil klare å fravriste livet denne hemmeligheten.

14 kommentarer:

Erlend sa...

Eva torsdag, 27. april 2006 16:47:08+0100
Du har faktisk TO lesere :)

Erlend sa...

grubleline torsdag, 27. april 2006 21:29:30+0100
Nuvel, skal tro om du ikke har TRE?
:-)
Ja, det er lett å bli nedslått av årenes løp uten at det har klaffa som man vil. Men det sies jo at man holder seg ung da? :-)

Erlend sa...

Erlend fredag, 28. april 2006 01:20:13+0100
Fortsetter det slik, er jeg snart folkelesning. ;-)

Grubleline: Man kan jo alltids håpe!

Egentlig er dette et vanskelig tema å skrive om, uten å enten legge skylden på andre (dvs. på det annet kjønn) eller klage og syte.

Antakelig er never complain, never explain den beste devise.

Erlend sa...

Danielle fredag, 28. april 2006 07:12:15+0100
Det holder i lange baner å være intelligent, tålmodig, sær og kultivert, håper jeg. Personlig liker jeg å tro jeg har alle de nevnte kvalitetene, pluss noen fler, dog er tilværelsen likevel fryktelig ensom. Jeg ser du ser (haha) mange Welles-filmer for tiden, er du fast inventar på Cinemateket? De har Welles-måned just nu.

Erlend sa...

grubleline fredag, 28. april 2006 13:37:33+0100
Ja, det er vanskelig å skrive om. Men jeg mener det er lov å gjøre det du sier; altså noen ganger har man lov til å syte og noen ganger er det den andres skyld :-)
Å beholde åpenheten og nysgjerrigheten er uansett det beste.

Erlend sa...

Sexy Sadie fredag, 28. april 2006 22:05:05+0100
Har du gitt opp å finne kjærligheten?

Erlend sa...

Erlend fredag, 28. april 2006 22:48:37+0100
Danielle: I perioder bor jeg på Cinemateket. Heldigvis holder de til ikke så langt fra her jeg bor i Trondheim.

Grubleline: Antakelig vil litt mer syting gjøre meg godt.

Sexy S: Det ser ikke særlig lovende ut, nei. Men, jeg har forhåpentligvis selvironien i behold. ;-)

Erlend sa...

Danielle søndag, 30. april 2006 06:22:24+0100
Jeg som har gått rundt og trodd at Cinemateket var et Oslo-fenomen, jeg har tydeligvis tatt feil. Men nå er jeg også Oslo-patriot på mitt bryst og tror ikke det finnes noen ting ellers i Norge.

Erlend sa...

Erlend søndag, 30. april 2006 22:55:41+0100
Med fare for å ødelegge dine illusjoner fullstendig, kan jeg fortelle deg at det også er et Cinematek i Bergen. ;-)

Det virker forøvrig som om de samarbeider mht. repertoar etc.

Erlend sa...

PKW tirsdag, 02. mai 2006 19:22:23+0100
Eneste leser? - Var det ikke meg som sa dette? - Jeg måtte spørre meg om du var ute i bevisst ærend å forarge resten av din leserskare, men jeg ser nå at du ihvertfall lyktes i å vekke den. Fint. Hold det gående.

Bok akkurat nå:

Edmund Wilson: Memoirs of Hecate County

Erlend sa...

Danielle lørdag, 06. mai 2006 02:31:17+0100
En liten, men akk så rasjonell del av meg er fullt klar over min rimelig arrogante, og ganske feilaktige holding til andre norske byer, men det ser ut til at jeg stort sett holder den i sjakk. Viste de forresten Welles versjon av "Prosessen" i Trondheim? Og i så fall, så du den?

Erlend sa...

Erlend lørdag, 06. mai 2006 04:34:02+0100
Nei, dessverre, jeg skulle gjerne ha sett den, siden jeg har lest boken.

De viste filmene jeg har satt opp i kolonnen til høyre + Othello, som jeg ikke fikk sett pga. en liten kollisjon på kalenderen.

Hvis du vil vite mer om Cinemateket / Filmklubben i Trondheim, kan du se på

http://www.trondheim-filmklubb.no

Erlend sa...

Danielle lørdag, 06. mai 2006 14:35:56+0100
Så synd, jeg har lett etter noen å diskutere den filmen med. Den holder seg rimelig tro til boka, bortsett fra en liten ting: På slutten sprenger de stakkars Josef K. med dynamitt. Det satte meg litt ut, jeg forstår virkelig ikke poenget med å ikke bare holde seg til boken, jeg kan ikke huske at det var dynamitt inne i bildet der. Og resten av filmen er jo utrolig minimalistisk og avbalansert. Nuvel.

Erlend sa...

Erlend lørdag, 06. mai 2006 15:00:58+0100
Det høres jo umiddelbart litt pussig ut å bringe dynamitt inn i bildet.

Avslutningen hos Kafka er jo tilstrekkelig intens til at det er noe de fleste husker fra boken - og så blir du sittende og lure på hva som egentlig var poenget med å gjøre noe annet i filmen.

Legg inn en kommentar