tirsdag 30. mai 2006

Dra i vesterled, unge mann!

På lørdag drar jeg til USA, nærmere bestemt til San Francisco og Bay Area. Jeg reiser av profesjonelle årsaker, som dermed ikke vil bli lagt frem her. Dette er i en viss forstand materialiseringen av trusselen som jeg allerede hadde hengende over meg i fjor, da jeg endte opp med å bli sendt til Bangalore, India, noe jeg ikke anså for å være et dårlig bytte.

I år må jeg altså til pers. Ikke så å forstå at reisen er en plage (bortsett fra flyturen på 11 timer, da), selv om jeg må innrømme at jeg ikke føler meg hundre prosent komfortabel «over there».

Jeg har litt vondt for å sette «ord på problemet». Vanligvis kommer jeg bra overens med amerikanere jeg møter - jeg snakker rimelig godt engelsk og pussig nok later det til at jeg klarer å legge av meg litt av det tilknappede i mitt vesen som tidvis gjør meg en smule sosialt mislykket her i hjemlandets selskapsliv. Det er heller ikke vanskelig for meg å skille mellom det USA jeg ser, særlig gjennom mine bekjente, og de aspektene av USA jeg som en lett venstreorientert europeer ikke setter pris på.

Antakelig har det ikke noe med USA å gjøre per se, men snarere med mine sedvanlige trygghetsbehov, som jeg best ivaretar her hjemme i leiligheten i Trondheim, men som jeg etter fattig evne forsøker å overvinne for å ha et liv som i noen som helst rimelig grad kan kalles interessant.

5 kommentarer:

Erlend sa...

PKW onsdag, 31. mai 2006 16:34:46+0100
Kan det være en trøst at to av Schlinks karakterer også tvinges til USA av profesjonelle forhold..?

Erlend sa...

Erlend onsdag, 31. mai 2006 23:56:37+0100
Hehe. ;-)

Noe jeg kunne tenkt meg, var å reise rundt i USA over lengre tid, slik at jeg kunne få et inntrykk av hele landet.

Erlend sa...

Silje Stavrum lørdag, 03. juni 2006 03:44:47+0100
Men San Fransisco! Du heldige. Andre her hjemme skal låses inn på akademiske isolater og knote ned en argumentasjonsrekke som man så skal prøveforelese over for et helt akademisk korps. Fly pent, og nyt byen, den er et fremtidig reisemål for meg, håper jeg.

Erlend sa...

Megameow tirsdag, 06. juni 2006 15:00:13+0100
Det er ikke noe farlig i San Francisco. Det er en kul by også!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 15. juni 2006 03:24:34+0100
Det ble lite tid til å se seg om, dessverre. En kjøretur til Monterey og en liten tur på på bokhandelen på Stanford og på Kepler's i Menlo Park var alt, sukk...

Legg inn en kommentar