onsdag 12. juli 2006

Now is the winter of our discontent

Juli, de fleste menneskers feriemåned, er for meg en slags mellomperiode. Vanligvis tar jeg fri i august-september ut i fra jobbhensyn, mens de fleste av mine venner, kolleger og bekjente er borte nå. Og selv om de kanskje ikke skulle være borte, tror i alle fall andre at de er forduftet, og lar følgelig være å besøke dem, slik at det sosiale livet mer eller mindre er utdødd.

Alle aktiviteter ser ut til å ligge nede, da bortsett fra fjellturer: Rondane for noen uker siden, forhåpentligvis Snøhetta til helgen og deretter til Korsika.

Cinemateket er som vanlig dødt om sommeren (her i provinsen våkner de først opp i begynnelsen av september), og filmtilbudet på kino ser ikke ut til å være noe særlig. Jeg prøvde å se «Date Movie», og den hadde en viss appell for en som er opptatt av intertekstualitet, men at jeg kjente igjen referansene til «Meet the Fockers», «Notting Hill» og «You've Got M@il», tyder vel bare på at jeg i visse perioder i mitt liv må ha hatt fritidsproblemer.

Noe særlig ivrig på å lese så mye er jeg heller ikke, selv om jeg har klart å avslutte et par bøker som hadde blitt liggende litt for lenge. For øyeblikket nøyer jeg meg med noveller av den tidligere Henry James, som ikke må forveksles med den overpsykologiserende senere Henry James - de to virker fra tid til annen som de ikke er i slekt i det hele tatt.

Et prosjekt som dog har funnet sin foreløpige avslutning, er ominnredningen av stuen, der jeg skiftet spisebordet med et nytt, av dansk modell. Sofa og stoler er blitt byttet ut før. I en viss forstand en svært smertefri operasjon, siden forretningens personale brakte bordet på døren og til og med var behjepelige med å bære det opp og skru det sammen. For ikke å snakke om at den søte unge kvinnen som solgte meg bord og stoler, ringte meg opp i dag (en uke etterpå) og lurte på om jeg var fornøyd. Antakelig var det et skittent triks for å få meg til å kjøpe gardiner av dem, men, fra tid til annen kan gammel stakkar la seg frivillig sjarmere litt uten at det går ut over noe som helst.

2 kommentarer:

Erlend sa...

Sexy Sadie onsdag, 19. juli 2006 20:26:46+0100
Skal se Dead mans chest i dag. Det kan jo bli artig. Regner med Johnny Depp redder filmen slik som sist.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 19. juli 2006 23:24:21+0100
Jonny Depp, du liksom. Keira Knightley, derimot... sukk... ;-)

Legg inn en kommentar