onsdag 23. august 2006

Longe fugit quisquis suos fugit

Sommerens eskapader er over, og som vanlig føles det litt slitsomt på tenke på at jeg i morgen må tilbake som en ansvarlig samfunnsborger blant gode nordmenn, mens jeg tålmodig venter på byens regnvær og høststormer. Ferien var, slik den pleier å være, en slags unntakstilstand, i et annet land, med fysiske anstrengelser og med et annet språk i ørene enn dem jeg hører i yrkessammenheng. I møte med nye mennesker kunne jeg legge av meg den rustningen jeg ofte kjenner meg forpliktet til å bære blant mine landsmenn. Nok en gang dras jeg mellom følelsen av lengsel tilbake, lysten til hele tiden å oppdage noe nytt, og vissheten om at jeg i mitt hjemland kan være språklig og mentalt som fisken i vannet.

5 kommentarer:

Erlend sa...

Iskwew torsdag, 24. august 2006 03:25:29+0100
Det rareste og mest spesielle med å bo i et land så langt borte og så annerledes som Brasil, var at jeg ikke passet i noen predefinerte bokser, slike nordmenn kan plassere meg i. Og dermed ble jeg sett på en helt annen måte som meg. Og ikke som en rolle, eller noe som passer i en boks.

Det lå stor frihet i å være så annerledes at ingen fant noe sted å plassere meg.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 24. august 2006 17:27:20+0100
Det er faktisk ganske befriende noen ganger å ikke passe inn i predefinerte bokser... ;-)

Erlend sa...

Iskwew fredag, 25. august 2006 00:33:44+0100
Ja, det var veldig befriende :o)

*lengter*

Erlend sa...

VK lørdag, 26. august 2006 13:01:00+0100
Dette fortjener langt mer enn en linje eller to, men la meg likevel kort fastslå at dere er heldige som slipper den kulturdualismen og medfølgende splittelsen som følger av det å ha en fot i et land og den andre i et annet. Samtidig går dere selvsagt glipp av store skatter, så som det angivelige klarsynet som følger den som alltid kan tillate seg å betrakte ting utenifra fordi han i enhver sammenheng er en xeno, en fremmed ---

Erlend sa...

Erlend lørdag, 26. august 2006 18:22:09+0100
Tja, jeg føler meg til tider som en kulturxeno her i Norge... Under min nylig avsluttede fjelltur spilte jeg forøvrig med stort hell rollen som kultivert barbar overfor vakre pariserinner.

Legg inn en kommentar