tirsdag 19. september 2006

Og mannen ville fra nissen flytte

Jeg har flyttet ganske mange ganger i mitt liv. For noen år siden regnet jeg ut at jeg hadde flyttet elleve ganger i løpet av de atten år som da hadde gått siden jeg forlot hjemmets lune arne. Ikke bare hadde jeg flyttet noen ganger innenfor Trondheim, men jeg hadde på toppen av det hele flyttet mellom fem forskjellige byer i tre ulike land.

Nå bor jeg imidlertid på det sjette året her i K-gaten, noe som faktisk er personlig rekord i mitt voksne liv. Samtidig kan jeg la min grenselse flytteerfaring komme andre til gode: Jeg er en kløpper på å pakke (særlig bøker, må vite), og jeg har velbegrunnede synspunkter på hvordan flytting skal organiseres.

En mulighet er å få det gjort av et byrå, vasking inkludert. Det er selvsagt den mest behagelige metoden, men den blir fort dyr, såfremt man ikke får dekket det hele av arbeidsgiver. Men, det å få profesjonelle til å gjøre vaskingen, kan likevel være en god investering.

Hvis man skal gjøre ting selv, er det noen prinsipper som bør følges.

Kast. En flytting er en utmerket anledning til å kvitte seg med gammel møkk, det være seg papirer, møbler, klær eller ymse utdatert utstyr. Loppemarkeder er fine saker, Frelsesarmeen tar i mot ting og tang, og det finnes til og med godtroende mennesker - som ikke leser denne bloggen - man kan prakke søpla, eh, antikvitetene på.

Det gjør vondt å bekjempe sine egne tendenser til overdreven sentimentalitet og kvitte seg med noe, men sann mine ord: Du kommer aldri til å savne tingene likevel.

Skaff deg nok kasser. I stedet for møysommelig å samle kasser fra uvillige dagligvarebutikker, går det an kjøpe kasser hos papp- og papirprodusenter. Særlig viktig er det å ikke ha for store kasser til bøker (40 dm² er min anbefaling). Banankasser kan være kjekke til tunge ting.

Pakk alt før flyttefolkene kommer. Du klarer nemlig aldri å pakke like fort som de flytter.

Legg f.eks. pledd mellom møbler du ikke vil skal bli skrapet opp i flyttebilen. Vær forvrig oppmerksom på at uprofesjonelle flyttefolk gjerne dunker ditt mahogny spisebord i veggen på vei ned trappen, så det er best følge med, eventuelt flytte det spesielt.

Sørg for å ha nok flyttefolk og et tilstrekkelig antall store biler. Hvis du har mange nok til hjelpe deg, vil ingen bære seg ihjel, og hvis du har store nok biler, vil de kunne fylles mest mulig effektivt.

Sist jeg flyttet tok det to timer fra første flyttekar kom inn i den gamle leiligheten min til den siste kassen ble båret inn i den nye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar