tirsdag 10. oktober 2006

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Jeg er opptatt av estetikk. I mitt tidligere liv følte jeg til og med at det var en sammenheng mellom mine matematiske interesser og hva jeg anså for å være pent, det være seg formler, teoremer eller resonnementer.

Langsomt har jeg utviklet en estetisk holdning til mine omgivelser, særlig til innbo og løsøre. Jeg kan bruke en god del tid og krefter på å finne «riktige» møbler eller ting til leiligheten. Ofte går det år mellom tidspunktet jeg først begynner å tenke på å henge et bestemt bilde opp på veggen, og øyeblikket da jeg gjennomfører idéen.

Enkelte ting har etterhvert utviklet umiddelbar estetisk verdi, som bilder og plakater rammet inn med tynn, sort ramme (her er jeg i konflikt med rammebutikkene, som alltid prøver å selge meg tykke, sorte rammer med bred passepartout) og bøker fra Library of America eller Bibliothèque de la Pléiade.

På ett område har jeg imidlertid hatt problemer med å komme videre, og det er i klesveien. M. gikk så langt som til å forlange at jeg skulle skifte stil, og dirigerte innkjøpene med hård hånd (ikke at det hjalp, men jeg gjorde dog et forsøk) og en venninne antydet så sent som i fjor at Dressmann ikke var tingen. Det siste har jeg forsåvidt skjønt selv, men det er dog noen ganger ganske praktisk med tre skjorter for prisen av to. Klientellet på Dressmann er forøvrig interessant å observere - særlig når kvinner i kommer inn med sin mann på slep. Eller sin sønn, alt etter som.

Antakelig er det min hang til å ville tenke gjennom valgene lenge kombinert med min sosiale fobi som skaper vanskeligheter. Ideen om å gå fra butikk til butikk for å prøve klær tiltaler meg ikke (man må jo skuffe så mange mennesker ved ikke å kjøpe av dem), og klesbutikkene utgir heller ikke meg bekjent fine brosjyrer med bilder av plaggene, som man i fred og ro kan studere hjemme i godstolen og deretter kjøpe ved å gå i forretningen, peke på det man vil ha, hvese «jeg vil ha den» og deretter betale.

På den annen side vil jeg heller ikke nå særlig langt ved ikke å gjøre en innsats selv. Skreddere er formodentlig en utdøende rase, ellers kunne jeg selvsagt fått sydd meg en garderobe, så det er nok ingen annen råd enn å bite tennene sammen og begynne å frekventere herrekviperingsforretningene med det i mente at selv om en ekspeditør er aldri så forekommende, har jeg ingen forpliktelse til å kjøpe av ham. I alle fall ikke om jeg vil ut av min grå og fargeløse tilværelse.

10 kommentarer:

Erlend sa...

Eman onsdag, 11. oktober 2006 03:48:31+0100
Jeg har aldri riktig forstått analysens fundamentalteorem, og det har alltid plaget meg litt.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 11. oktober 2006 12:18:31+0100
Men du er i det minste velkledd?

Erlend sa...

Cake onsdag, 11. oktober 2006 12:19:00+0100
gutter og shopping, dere er visst like nesten alle menn! jeg hadde en venn på besøk som vill benytte seg av oslos butikker og g å på shopping som han sa.. det tok 1 minutt..inn på h&m, peke, grynte ja, betale for så å gå ut, hevde hhan var sliten og sette seg ned på nærmeste cafe... oh my lord!

Erlend sa...

Eman onsdag, 11. oktober 2006 22:57:40+0100
Nei, ikke spesielt velkledd heller, dessverre.

Erlend sa...

Eman torsdag, 12. oktober 2006 00:45:55+0100
Jeg er objektivt sett ganske pen, da. Det er da noe. I hvert fall sier mamma det. Jeg bor hjemme ennå. Etter en mindre god karakter på kalkulus-eksamen, har jeg ikke hatt mage til å søke på jobber.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 12. oktober 2006 02:03:07+0100
Det er første gang jeg hører om noen som har gått i indre eksil på grunn av labert resultat i kalkulus. Selv klarte jeg meg bra i dette emnet, men jeg har heller ikke kommet særlig langt i livet. ;-)

Erlend sa...

Eman torsdag, 12. oktober 2006 02:50:08+0100
Det er aldri for sent å gi opp; det er min leveregel. Forstår du integrasjon-antiderivasjon-sammenhengen? Tok det lang tid?

Erlend sa...

Erlend torsdag, 12. oktober 2006 03:26:58+0100
Jo, jeg mener å ha forstått sammenhengen. Hvor lang tid det tok? Tja, det behøver ikke å ta så lang tid dersom det forklares på den riktige måten, nemlig ved å forklare den geometriske ideen som ligger bak (areal under grafen til en funksjon).

Erlend sa...

Eman torsdag, 12. oktober 2006 22:44:58+0100
Skjønner. Det må være fint å forstå denne sammenhengen. Selv har jeg egentlig gitt opp. Fantomet og gutterommt er egentlig ikke så verst, så jeg skal ikke klage. Litt tungt om vinteren bare, men det kan også være lysmangelen som tar meg. Jeg tror jeg skal begynne å gå tidlige turer. Viktig med dagslys, tror jeg.

Erlend sa...

Kris. torsdag, 01. januar 2009 22:52:54+0100
"Ideen om å gå fra butikk til butikk for å prøve klær tiltaler meg ikke (man må jo skuffe så mange mennesker ved ikke å kjøpe av dem),"

Så enig så enig. Det er derfor jeg blant annet har måtte slutte å ta salgstelefoner. Jeg klarer aldri å si nei. :-(


" og klesbutikkene utgir heller ikke meg bekjent fine brosjyrer med bilder av plaggene, som man i fred og ro kan studere hjemme i godstolen og deretter kjøpe ved å gå i forretningen, peke på det man vil ha, hvese «jeg vil ha den» og deretter betale."

Jo, så absolutt. Det finnes kleskataloger. Blant annet fra Ellos :-) Du sender bare svar per post, og krysser av plaggene du vil ha, og henter så på postkontoret. Den eneste ulempen er selvsagt at det ikke er prøvd på forhånd, og klær har en tendens til å variere noe i størrelse. .. Men likevel :-)

Legg inn en kommentar