tirsdag 26. desember 2006

Juleaktiviteter

Lese Don Quijote. Dette er en av bøkene jeg i overmot begynte på i min ungdom, men aldri kom igjennom. Antakelig var det fordi jeg hadde hørt at den var så komisk, følgelig håpet på en god 1600-talls gapskratt og ble desto mer skuffet da boken viste seg å være litt tungt fordøyelig. Den gamle oversettelsen til Nils Kjær og Magnus Grønvold var antakelig heller ikke til hjelp. Inspirert av Kozintzevs sovjetiske filmatisering (Don Kikhot, 1957) bestemte jeg meg for å prøve igjen, og med Worrens nye oversettelse til norsk gikk det bedre - boken er faktisk svært interessant. Muligens har det faktum at jeg er over tyve år eldre også noe med saken å gjøre, men det velger jeg å ikke tenke for mye på.

Høre på Georges Brassens. Jeg kom over en ny utgave av den franske visesangeren Georges Brassens' (1921-81) verker på FNAC i Paris. Som sanger og melodiskaper kan han ved første øyekast (men bare ved første) virke litt primitiv, men hans bruk av det franske språk er uovertruffen.

Lage indisk mat. For en tid tilbake kjøpte jeg Niru Kumras Indisk mat på norske fat, og den gjør enkle retter tilgjengelige selv for en kløne som meg. Her om dagen laget jeg Murga Curry og sannelig min hatt smakte det ikke litt som det man får på resturant. En bekjent lærte meg forøvrig et lite triks - dersom man vil dempe den litt metalliske smaken av tomat, går det an å ha i en spiseskje med sukker. Det hadde jeg aldri gjettet meg til på egen hånd.

Oppdatere CV-en. Man vet nemlig ikke hva det nye året vil bringe. Eller kanskje hva man selv har tenkt å bringe til det nye året?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar