søndag 18. februar 2007

Ich möchte - ich wünschte - ja was denn?

Enkelte helger hensleper seg mer langsomt enn andre. De begynner med at grublingen over arbeidsuken som gikk ikke tar slutt, og angsten for det som skal komme heller ikke slipper taket. Regnet forsterker den naturlige tendensen til å forbli innendørs, og billig underholdningsindustri tilbyr uoppnåelige lengselsobjekter på en skjerm nær meg. Jeg knuser jeera i morteren og tenker på om Catullus' ord om den evige hvile er en passende gravinnskrift, og om noen etter min død vil etterkomme slike ønsker. Problemet klarer jeg ikke lenger å gripe, for det har over årene redusert seg til en klump av anger, lengsel, melankoli, smerte og håpløshet; langsomt har jeg beveget meg fra å være i stand til å se hva jeg burde gjøre til å ikke lenger ville analysere mitt tilfelle, for det vil jo ikke ha noen hensikt like vel. Og siden lengsler ikke sømmer seg og er tabu i vårt samfunn, må også de følelsene brenne inne, slik alle følelser i all min tid har gjort det.

4 kommentarer:

Erlend sa...

VK mandag, 26. februar 2007 19:24:51+0100
Og så skal bloggen være dine lengslers ytringspunkt? Det er for all del bedre enn ingenting, men ingenting er bedre enn å ta med seg problemene til torget og oppsøke mennesker av kjøtt og blod.

I vår digitale fremtoning er det begrenset hva vi mennesker kan bidra med. Disse bokstavene kan huse så mangt, visst, men i en sjelelig kontekst er de sørgelig kalde.

Hva kan jeg si? Kanskje dette: Vedbli å analysere, legg ikke bort selvransakelsen. I stedet for å fjerne noe, bør du heller legge til litt - i dette tilfellet en smule handlekraft.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 01. mars 2007 03:32:57+0100
Jeg regner ikke med at dere der ute skal komme meg til hjelp, så langt derifra. Hjelp kan nok bare komme innenfra.

Nåja, for å si det med Mykle: «Ta det med ro, kjære menighet. Det behøver jo ikke være sant!» ;-)

Erlend sa...

Strekker mandag, 05. mars 2007 13:42:54+0100
Jeg har lenge tenkt at jeg skulle kommentere denne posten og den aller siste du skrev, men jeg finner ikke ordene. Undre kommenterte en av mine poster med "lest.", siden kom det et skred av "lest."-kommentarer.

Jeg kaster meg på trenden: "Lest."

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 06. mars 2007 02:04:21+0100
«Lest» er en god kommentar!

Legg inn en kommentar