fredag 9. mars 2007

Her hair over her arms and her arms full of flowers

«Du har god smak,» sa hun og så på bordet. «Hva slags materiale er det, ask?» Stemmen hennes hadde en hard klang og hun hadde østlandsaksent. «Nei, bøk. Såpet bøk,» svarte jeg. Hun skottet bort på bøkene som dekker et par av veggene. Det var tydelig at hun syntes det var for mange, og at det gjorde oppdraget vanskelig.

Jeg kunne se fotbladene og tærene hennes gjennom de halvt gjennomsiktige strømpene; håret var farget i en rødlig tone, men jeg skimtet noe gråstenk innerst mot hodebunnen. «Selvsagt,» hadde jeg lyst til å bemerke - og tilføye at dersom det hadde vært 20 bøker og ikke 2000, ville jeg ikke brukt en arkitekt for å tenke over spørsmålet. Jeg svelget usikkerheten og la ut om hva jeg ønsket å oppnå.

«Montana,» sa hun. Dyrt. Kanskje likevel billigere enn å få snekret nye. Store kombinasjonsmuligheter. Hun gjorde målingene og så på kopiene av de gamle tegningene fra 1910 som jeg hadde funnet frem. Antakelig var hun i begynnelsen av 40-årene; jeg syntes hun var attraktiv.

Vi avsluttet diskusjonen, og hun sa nok en gang at bordet var fint. «Ikke fullt så greit med barn» var hennes neste kommentar, og hun fortsatte med noe som jeg ikke forstod, men som jeg av gammel uvane likevel forsøkte å svare på med et «la oss ikke håpe dét», uaktet om svaret hang sammen med spørsmålet eller ei. «Såpass,» sa hun da, i et tonefall jeg mente å ha hørt hos andre før.

Jeg forstod ikke hva hun mente, men jeg lukket døren etter henne, og ble stående igjen og lure på om det var en god idé, eller om min stahet ville velte også dette foretaket.

4 kommentarer:

Erlend sa...

tonemor mandag, 12. mars 2007 01:20:01+0100
Tenker du på å selge leiligheten din!

Erlend sa...

Erlend mandag, 12. mars 2007 01:39:37+0100
Nei, jeg leter etter en bokhylleløsning.

Erlend sa...

tonemor tirsdag, 13. mars 2007 04:08:27+0100
Finn deg en hyggelig snekker - ikke en kald en, eller var hun ikke snekker, men selger? (Men ikke la østlandsdialekten tale mot henne, den kan hun da ikke noe for!!)

Erlend sa...

tonemor tirsdag, 13. mars 2007 04:10:15+0100
Unnskyld, - så ikke ved første lesing at hun var arkitekt. Men gjentar likevel: gå rett til en snekker.

Legg inn en kommentar