torsdag 10. mai 2007

Paris dans mon cœur


Ved enkelte anledninger de siste månedene har jeg grepet meg selv i å prøve å gjøre opp status. Særlig langt har jeg ikke kommet, men noe kan dog settes på listen:
  • Alder: snart 43
  • Antall lengre utenlandsopphold: 3
  • Antall land bodd i: 3
  • Antall byer bodd i: 5
  • Antall barn: 0
  • Antall ganger flyttet (som voksen): 11
  • Antall bøker: 2200
  • Antall universitetsgrader med fjonge latinske titler: 3
  • Antall år jobbet (med siviltjeneste): 21
Med andre ord, mye har jeg sett, og mye har jeg opplevd. Kanskje det er derfor jeg er litt trett og lei for tiden. Fra tid til annen dagdrømmer jeg om å leie en liten leilighet i Paris og tilbringe noen måneder der, bare for å gå i gatene, på caféene, på konserter, kinoer og i bokhandler. Alt for å puste inn pariserluften.

Har man ikke en moralsk rett til å gjøre noe slikt, når en har slitt dag ut og dag inn i 21 år og attpåtil flyttet 11 ganger, spør jeg meg selv.

10 kommentarer:

Erlend sa...

Frøken Skavlan fredag, 11. mai 2007 04:22:48+0100
Jeg tror jeg er mest imponert over at du har flyttet 11 ganger med 2200 bøker...

Erlend sa...

Erlend fredag, 11. mai 2007 11:45:02+0100
Nåja, jeg startet ikke ut med 2200 bøker den gangen for 25 år siden. ;-) Men det har etterhvert blitt et praktisk problem, det skal jeg innrømme.

Erlend sa...

Eva fredag, 11. mai 2007 22:39:49+0100
Wow ! Du må da være drømmemannen - 2200 bøker !! Lurer på om ikke jeg har noe tilsvarende - flytte sammen ? ;)

Erlend sa...

Erlend mandag, 14. mai 2007 15:27:12+0100
Hehe, med 2 x 2200 = 4400 bøker vil vi bli et knallpar! ;-) Antakelig må vi få et spesialbygd hus...

Erlend sa...

tonemor tirsdag, 15. mai 2007 01:41:29+0100
Klart du skal søke permisjon ett drøyt halvår og finne en korttidsleilighet i Paris!
Det er mange muligheter, og de behøver ikke være dyre.
Bøkene dine venter på deg.
Jeg er en barbar, - jeg kaster bøker. Men jeg kjøper mange også. Noen bok-bebisser får bli boende.

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 15. mai 2007 04:21:14+0100
Jeg har faktisk sjekket mulighetene for korttidsleie i Paris, og de er ganske gode. Riktignok koster det noe - jeg har sett priser på 800-900€/måned, men det går jo for en kortere periode.

Erlend sa...

VK tirsdag, 15. mai 2007 15:45:36+0100
Min samboers bestefar bygde et hus til bøkene sine. Det ligger makeløst til ved en irrgrønn fjord; fra terrassen kan man løfte blikket fra boken man naturligvis holder i hendene og skue kanten på Folgefonna der den velter seg over en fjellrygg og truer med å kalve rett i fanget på en. Hele huset lukter av tørr bokperm, og arkitekturen bærer genuint preg av bokhensynet. Innfelte bokhyller snirkler seg labyrintisk rundt, og før man vet ordet av det har man fulgt bokryggenes sti helt inn til biblioteket, hvor noen fabelaktige sofaer med gammeldagse springfjærbunner er det eneste som har fått plass innimellom bokhyllene ---

Men jeg glemmer meg helt bort;det jeg jo egentlig skulle si er at det ikke er noe å lure på. Paris neste, min gode mann!

Erlend sa...

Eva torsdag, 17. mai 2007 01:22:37+0100
Vel, som du kan lese er det jo bare å bygge et eget hus til bøkene våre ! Og siden vi praktisk talt er forlovet regner jeg med at jeg blir med til Paris ;)

Erlend sa...

Erlend lørdag, 19. mai 2007 01:22:19+0100
Eva: ;-)

VK: Du har tydeligvis valgt svigers med omhu.

Erlend sa...

thale fredag, 25. mai 2007 05:44:00+0100
Paris! Reis, reis!

Jeg hadde groteske mengder gjeld og førtifem tusen i inntekt ved skatteoppgjøret, har ikke jobbet et eneste år (skulle til å skrive "det skapte grann"), men jeg dagdrømmer pokker meg like fullt tilnærmet konstant om Paris. Eller København. Eh, hvor som helst som ikke er Oslo. (Her en dag fantaserte jeg faktisk om å stikke av til Hamar, men dette var heldigvis et engangstilfelle).

I mitt hode har jeg den fulle moralske rett til å stikke av for en stund, jeg også ;) Det kjipe er jo selvfølgelig at blakkheten har nådd havregrynnivå. Æsj.

Legg inn en kommentar