tirsdag 29. mai 2007

Vivamus atque amemus

Etter to dager på sofaen ble jeg endelig ferdig med The Heart is a Lonely Hunter («weird people from the South,» som jeg sa til min amerikanske sjef i dag) og bevilget meg en liten søndagsspasertur. På Bakklandet viste det seg å være en slags martna, der de få butikkene hadde åpent, Bakklandet Skydsstasjon hadde uteservering, og noen andre solgte gyselig trønderkeramikk på fortauet.

Jeg våget meg inn i det relativt nyåpnede antikvariatet. Innehaveren satt i en stol ute på gaten og hørte på en jazzplate. Han spurte høflig om jeg syntes musikken var for høy, og jeg forsøkte å si like høflig tilbake at det var den virkelig ikke. Etter å ha snust litt rundt nede, gikk jeg opp i skjønnlitteraturavdelingen i andre etasje, der jeg etter litt leting fant en norsk oversettelse av Catullus (jf. tittelen på bloggen) som jeg plukket med meg.

Vanligvis er jeg ikke særlig glad i såkalte antikvariske bøker. Jeg har nemlig en forkjærlighet for ting som er nye og pene, ikke for gamle og slitte. Dermed har jeg også lagt min elsk på bøker fra Bibliothèque de la Pléiade eller Library of America, mens andre kanskje kjøper gamle utgaver på antikvariat og er fornøyde med det.

Her følte jeg med imidlertid litt forpliktet til å kjøpe noe, siden innehaveren hadde vært så høflig; dermed var det heldig at Catullus dukket opp til en pris av kr. 75.

Dessverre var jeg litt for sjenert av meg til å stille et spørsmål som jeg ofte har lurt på: Hvordan blir egentlig antikvariater kvitt bøkene de har? Kjøpes virkelig alt? Eller har de periodiske utrenskningsaksjoner, som i det gamle Sovjetunionen?

Med Catullus under armen vandret jeg hjem igjen for å lage kyllingkorma. Litt knasing av kokos ble det, men det var også det eneste mørke punktet i en ellers lys søndag.

12 kommentarer:

Erlend sa...

Danielle onsdag, 30. mai 2007 21:54:22+0100
I et akutt tilfelle av pengemangel i vinter ringte jeg flere antikvariater og spurte hva de ville gi for bøkene mine. Da fikk jeg som svar at de kun gav betaling for historiebøker fra krigen og lignende, og at de ikke tok inn noe særlig skjønnlitterært, de hadde problemer nok med å selge ut det de hadde fra før. Så de fleste antikvarer har vel erfaring med at nei, alt kjøpes ikke.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 31. mai 2007 00:46:38+0100
Selge bøkene? Kassen må ha vært temmelig bunnskrapt for at jeg skulle gå til slike åtgjerder.

Det er tydelig at bøker er som møbler: Brukte objekter selges for en slikk og ingenting. :-)

Erlend sa...

Frøken Skavlan torsdag, 31. mai 2007 03:03:42+0100
Det hørtes ut som en perfekt søndag.
(bortsett fra synet av trønderkeramikken, kanskje)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 31. mai 2007 03:20:12+0100
Akk ja, den trønderkeramikken. Et forbud bør vurderes.

Erlend sa...

Danielle torsdag, 31. mai 2007 04:12:06+0100
Det sto liksom mellom bøker og mat, og da var det liksom sistnevnte som vant. Men situasjonen ble reddet av at jeg lånte litt penger, solgte et gammelt fuglebur som jeg trodde ingen ville ha, og fikk meg jobb som telefonselger. Sistnevnte etterlot dog arr på sjelen. Akk.

Erlend sa...

Eva torsdag, 31. mai 2007 20:09:57+0100
Mulig jeg stiller et dumt spørsmål; hva er trønderkeramikk ? Keramikk med spesielt mønster kanskje ?

Erlend sa...

tonemor fredag, 01. juni 2007 01:25:18+0100
Min avdøde svigermor som hadde et langt liv som bokhandler bak seg, lot en venninnes antikvariateiende datter få fritt fram i bokhyllene sine. Det var utrolig som forsvant.
Kanskje antikvariatene gjør som jeg, - gir bøker til loppemarkedene.

Ellers deler jeg Erlends sans for Pleiade utgivelsene, - en nytelse også i hånden!

Og Trønderkeramikk, - jeg har et stort fat av sorten, fått som gave for en tredve års tid siden. Har aldri tenkt på at det er stygt - men det er som regel fullt av løk, avocado og paprika, - så da synes ikke så mye av dekoren.

Erlend sa...

Erlend fredag, 01. juni 2007 01:59:09+0100
Keramikken jeg tenker på, er noen moderne saker som selges i en butikk på Trondheim Torg. Litt googling gir at det tydeligvis er etterlikning av tradisjonell keramikk fra Trøndelag.

Se

http://www.potteriet-roros.no

for mer info.

Erlend sa...

Erlend fredag, 01. juni 2007 02:00:41+0100
Danielle: det fugleburet må ha vært av gull. ;-) Og at det å være telefonselger etterlater arr på sjelen, kan jeg godt forstå. Jeg tror jeg ville kjøpt alt selv bare for å slippe å måtte ta en eneste telefon.

Erlend sa...

Danielle fredag, 01. juni 2007 03:35:46+0100
Haha, den keramikksiden har en helt obskur intro!

Erlend sa...

Danielle fredag, 01. juni 2007 03:38:43+0100
Haha, den keramikksiden har en helt obskur intro.

Erlend sa...

tonemor lørdag, 02. juni 2007 01:23:51+0100
Enig med Danielle at introen var litt sær, - men blir litt forlegen ellers, - for faktisk er en del av den dekoren de viser mye finere enn den som er på mitt 30 år gamle fat. Den er helt grei - synes jeg. Ganske fin tl og med. - Så: smag og behag ....

Legg inn en kommentar