torsdag 21. juni 2007

Oui à l'été, non au vieillissement [...]



Jeg føler at det ligger en eim av sommer i luften. Folk spør hverandre om hva de skal gjøre i ferien, noen har allerede dratt, mens andre varsler om diverse uker de akter å være borte. Dessuten er været usedvanlig bra og lar meg for en stakket stund glemme hvordan Trondheim kan være i midten av november.

Selv skal jeg som vanlig på ferie i august - til de franske alpene - og ser derfor frem til en juli måned der jeg kan få puslet med en del av de tingene som hoper seg opp gjennom året. Skjønt for mye håp bør jeg antakelig ikke nære, for vanligvis har en jo ikke så mye tid til rådighet som man tror, og halvparten av den tiden en har, rotes jo stort sett bort til tull, fjas, Internett og sofaligging. Jeg ville likt å si at det var blogging som tok så mye tid, men så ofte poster jeg nå engang ikke.

Full av iver har jeg satt i gang og lakkert to dørstokker og sparkle et sted som har sprukket opp i vindusposten. Så får vi se hvor lenge oppussingsiveren varer; jeg har noen ganger inntrykk av at jeg slekter for mye på min morfar, som etter det onde familietunger sier, hatet håndverksarbeide.

Noe mer urovekkende er at jeg ikke finner en løsning på hylleproblemet. Riktignok har jeg bokhyller (det skulle da bare mangle), men ønsket om å finne noe mer estetisk til stuen består fremdeles. Men da jeg satte meg ned og grublet over spørsmålet en gang til , viste det seg bare at jeg til tross for en dr.-grad i matematikk hadde regnet feil, og må skaffe meg 65 meter hyller i stedet for 47. Den lokale møbelpusheren (orientalsk, meget søt) vil tydeligvis kunne ta levering på Ferrarien om ikke så lenge. Noen ganger ville det vært en fordel å være født analfabet.

7 kommentarer:

Erlend sa...

Frøken Skavlan fredag, 22. juni 2007 04:54:24+0100
I grunn ganske befriende å høre om regnefeil til tross for dr.-grad;)

(Og så mange bøker fortjener fine hyller...)

Erlend sa...

PKW fredag, 22. juni 2007 16:25:37+0100
Det er en søt jente på bildet, det ser jeg jo. Men hva er.. forbindelsen?

Erlend sa...

Erlend fredag, 22. juni 2007 16:49:11+0100
Tittelen på posten er første del av L'Oréals slagord «oui à l'été, non au vieillissement de ma peau», dvs. «ja til sommeren, nei til at min hud skal bli eldre». Modellen for kampanjen var den franske supermodellen Laetitia Casta, her avbildet.

Litt søkt kanskje, men det liver opp med bilder.

Ingen kjente igjen Richard den tredje i forrige post heller, snufs.

Erlend sa...

PKW fredag, 22. juni 2007 17:28:08+0100
Fint, fint.
I dette tilfellet merket jeg meg ikke overskriften. Forrige gang så jeg ikke på bildet.

Erlend sa...

tone lørdag, 23. juni 2007 04:24:35+0100
Ja til sommer, ja til stell av sommerhus - og absolutt ja til verdige bokhyller til boksamlingen.

Selv er jeg stolt over å ha begynt å redusere boksamlingen i heimen, - litt har gått til et bibliotek som har hatt mangler i sin samling, men ikke rent lite har gått rett på fyllinga! Yeah!
Og ellers koser jeg med med sommerlektyre, Middelhav, rosévin og annen dekadanse.

Erlend sa...

Erlend mandag, 25. juni 2007 01:16:10+0100
Den eneste formen for reduksjon av biblioteket som foregår her, skjer ved at gamle råtne Folio-utgaver erstattes med bind fra Bibliothèque de la Pléiade.

Middelhav og dekadense blir det først i august, når jeg tar en tur innom Nice.

Erlend sa...

tone lørdag, 30. juni 2007 02:42:11+0100
Kan bare si at akkurat nå er det helt topp! Var på Porquerolles tre lange dager (seilte til på natten, hjem igjen 11 timer dagtid). Vanner var supert - de innfødte syntes det var for kaldt, - men vi syntes det var helt topp. Vind så hatter og høy (eller olivengrener) fløy gjennom luften, varme sommerlukter av middelhavsfuru, salt og sand, - kort sagt - vidunderlig.

Legg inn en kommentar