søndag 10. juni 2007

The summer of our discontent



Det er i grunnen ikke så mye å rapportere for tiden, annet enn at det er for varmt. Men det er det etter sigende i resten av landet også. Jeg forsøkte å antyde overfor T., min indiske kollega, at det var brennhett i Trondheim, men han snøftet bare og sa at i Bangalore var det 35°C, og at luftkjølingsanlegget på jobben hadde sviktet.

Siden jeg bor i en gammel murgård (brannfarlig som fy), har leiligheten en tendens til å bli varmet opp utover dagen. Heldigvis har jeg funnet ut at dersom jeg holder døren til soverommet stengt, forblir det nokså svalt der inne.

Den polske arbeidsgjengen vil snart ha gjort seg ferdig i bakgården, etter å ha holdt på i ett helt år for skattebetalerenes (og definitivt ikke sameiets regning). De har støpt, murt, plantet planter, vannet planter, asfaltert, satt opp blomsterbed, sveiset og snekret. «Vi kaller dem for rennesansemenneskene, for de gjør alt mulig,» sa den kvinnelige delen av naboparet fornøyd.

For en gangs skyld føler jeg at skattepengene går til noe for meg - vanligvis går jo alt jeg betaler, og det er ikke lite, inn i den samme store kassen, som sikkert brukes til noe fornuftig, men ikke til noe som er ment for meg.

Naboen under har plassert sitt avdankede kjøkken ute på gaten, ved siden av søppelcontainerene. Jeg stakk hodet inn hos ham og hintet om at han måtte få kjørt bort rusket, og lot meg berolige av hans utsagn om at det definitivt var hans hensikt.

Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg ikke meldte meg på aspirantkurset i UD. Smiskende diplomat, det ville vært akkurat rollen for meg.

7 kommentarer:

Erlend sa...

tonemor torsdag, 14. juni 2007 03:33:50+0100
Det er ikke for sent for aspirantkurset Erlend!
Og det er ikke for varmt i Norge - det er herlig! (OK da, - jeg er et par dager for sent ute - været har snudd, det har til og med regnet her jeg er)
Steinbeck visste at det var vinteren man skulle være misfornøyd med!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 14. juni 2007 05:15:16+0100
Nei, særlig etter at UD fikk påpakning av likestillingsombudet for aldersdiskriminiering ved opptaket til aspirantkurset. :-)

Her er det blitt kaldt igjen.

Steinbeck?

Erlend sa...

Tonemor torsdag, 14. juni 2007 05:38:48+0100
Ja, The winter of our discontent
Forfatter: Steinbeck, John

Årstall: 1961
Trykt: New York : Viking Press
Sidetall: 311 p.

Var det ikke en parafrase over tittelen? Eller er jeg helt på jordet?

Erlend sa...

Erlend torsdag, 14. juni 2007 12:44:33+0100
Jo, det var en parafrase. Men over den opprinnelige ytringen fra Shakespeares Richard III: «Now is the winter of our discontent / made glorius summer by this son of York».

Sitatenes veier er mangfoldige, ser det ut til.

Erlend sa...

PKW fredag, 15. juni 2007 19:11:36+0100
Denne listen vil kanskje more dere begge:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_titles_of_works_based_on_Shakespearean_phrases

Eller?

Erlend sa...

Erlend mandag, 18. juni 2007 22:41:19+0100
Snedig, jeg hadde ikke hørt om halvparten en gang...

Erlend sa...

tone onsdag, 20. juni 2007 03:45:07+0100
Jeg rødmer litt - her jeg sitter i mørket ved Middelhavet. Jo, egentlig - når jeg tenker meg litt om så visste jeg jo vel kanskje (er det nok sikringer nå?) at det var shakespeare, - og jeg burde jo klart ha holdt min "moderne" litterære munn lukket. Akk ja.
Vel - Steinbeck fikk Nobelprisen - og det etter en roman som på ingen måte var blant hans beste.
Wikipediasiden var fin, det er litt ergerlig å måtte innrømme at det er mye bra der. Men, akta akta, kvalitetssikring er ikke et ord å glemme. Nå biter insektene og jeg kaster inn håndkledet og går inn.

Legg inn en kommentar