tirsdag 10. juli 2007

Ambition should be made of sterner stuff


«Det er litt merkelig,» sa jeg til W. «Før i tiden var jeg så ærgjerrig. Jeg arbeidet hardt og på en måte som jeg oppfattet som målbevisst. Jeg ville noe.»

«Men nå har jeg følelsen av at jeg ikke lenger har noen vilje. Det spiller ingen rolle, jeg har ikke kraft til å ville, for troen på at det å komme opp og frem er borte, det eneste jeg forventer er flere ergrelser. Kanskje det er fordi jeg forlot matematikken at jeg ikke lenger klarer å ha de ambisjonene som forventes av meg. Siden jeg la det gamle bak meg og gikk over på noe nytt, er det som om luften har gått ut av ballongen.»

«Antakelig mener nok N. at jeg er en pudding,» tilføyde jeg dystert, i visshet om at jeg syntes hun var søt, og ville at hun skulle like meg, «ettersom jeg brukte tiden til å preke forsakelse og tålmod mens hun snakket om sine ønsker om anerkjennelse og behov for å gå oppover stigen.»

«Jeg tror nå ikke dét,» svarte W. «Du har tildels rett, men jeg vil tilføye at alderen nok spiller en større rolle enn du antyder. Du har mindre av livet foran deg, færre dager å se frem til, og en lengre fortid å skue tilbake på. Dermed vil fremtiden avta og fortiden tilta i viktighet, til en dag du ikke har noe foran deg, bare et stort spenn bak deg. Og fremtiden som da ikke lenger finnes, vil du selvsagt ikke kunne planlegge for, og ærgjerrigheten vil miste sin mening.»

9 kommentarer:

Erlend sa...

Eva onsdag, 11. juli 2007 00:22:05+0100
Du kan i grunnen bare legge deg ned og vente på døden...Skynd deg til Paris før det er for sent :)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 11. juli 2007 02:39:47+0100
Nja, det er vel ingen grunn til å gi opp ennå... ;-)

Erlend sa...

tonita onsdag, 11. juli 2007 04:27:21+0100
Vokt deg for W, W vil deg ikke vel! Tror egentlig man har det mye bedre uten for mye ergjerrighet. Men støttet absolutt Eva i oppfordringen om å dra til Paris - snart!

Erlend sa...

Tonemor onsdag, 11. juli 2007 04:28:45+0100
Hvor gammel er W, - og hvilket kjønn?

Erlend sa...

Erlend onsdag, 11. juli 2007 05:07:58+0100
W? En mann mellom 30 og 35. Meget innsiktsfull.

Det blir nok Paris med tiden, men først til Nice i august, til fots!

Erlend sa...

Tonemor onsdag, 18. juli 2007 02:06:15+0100
Til fots, - fra hvor da? Alt for langt å gå fra Trondheim, - fra Oslo også. Og det ER litt varmt i august da.
Selv skal jeg først nedover ultimo september, og ikke engang til fots.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 18. juli 2007 03:10:55+0100
Fra Briançon, langs GR5 (Grande Traversée des Alpes). Vi er innom Queyras, Ubaye og Mercantour på veien.

Strengt tatt går vi ikke til Nice, men til Castellar/Menton. (GR5 går faktisk til Nice, men de siste etappene er ikke så morsomme, sies det...)

Deretter tar jeg noen dager i Nice for å raide Fnac og spise på lugubre orientalske resturanter.

Erlend sa...

tonemor onsdag, 18. juli 2007 18:51:50+0100
Høres helt herlig ut. GR systemet er helt fantastisk. Vi har GR51 fra vår landsby Théoule. Lugubre orientalske høres herlig ut, - og du kommer helt sikkert søkklastet hjem fra Fnac.
God tur!

Erlend sa...

VK torsdag, 19. juli 2007 16:10:24+0100
Lugubre, asiatiske restauranter er spennende saker! Da jeg sist var innom en sådan for et par ukers tid siden, ble jeg tilbudt pommes frites ved siden av den godt krydrede thairetten jeg bestilte. Altså kjøtt, sitrongress, kokos, chilli, kokt ris og pommes frites. Hvilket fantastisk forslag!

Det var riktignok i Dublin, og der akkompagneres det meste av de friterte potetpinnene. Men dog.

Legg inn en kommentar