mandag 23. juli 2007

Man skal aldri kile en sovende drage

Ja, jeg har også lest ferdig Harry Potter.

Det startet en påske for syv år siden. Radioen sendte en opplesning av «Harry Potter og de vises sten». Jeg syntes det hørtes litt artig ut, og føk som vanlig ut og kjøpte de engelske utgavene jeg kom over, på det tidspunktet bare «Harry Potter and the Philosopher's Stone», «Harry Potter and the Chamber of Secrets» og «Harry Potter and the Prisoner of Azkaban». Samme sommer kom «Harry Potter and the Goblet of Fire».

Nå er syv år gått, og natt til lørdag kom altså «Harry Potter and the Deathly Hallows». At utgivelsen av en bokserie følger meg gjennom en periode av livet, har skjedd meg før, men da var det Anne-Lisa Amadous oversettelse av Prousts «A la recherche du Temps perdu», som begynte å komme ut samtidig med at jeg begynte på universitetet, og ble avsluttet samme år som jeg tok dr.-graden.

Rowling er ikke Proust, og hun gjør nok ikke krav på å være det heller. Meg bekymrer det lite - jeg har lest nok høyverdig litteratur til å ta inn over meg Harry Potter i full bevissthet om at leseropplevelsen skal være og blir en annen enn om det var «Madame Bovary» det var snakk om. Georges Perec skriver om «des livres qu'on dévore à plat ventre sur son lit» - «bøker man sluker mens man ligger utstrakt på sengen» - slik Harry Potter er det.

Selv sitter jeg igjen med tanken om litteraturens foruderlige mangfoldighet; hvordan den på alle måter kan kaste sin fortryllese over oss: fra Greven av Monte Christo til Harry Potter, fra Shakespeares sonetter til Kafkas «Prosessen». Magi mellom to permer.

11 kommentarer:

Frøken Skavlan sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Erlend sa...

Eva tirsdag, 24. juli 2007 19:54:57+0100
"magi mellom to permer" - er det ikke herlig :)

Erlend sa...

Tonemor tirsdag, 24. juli 2007 22:01:42+0100
Det er det å ha fått muligheten til å lese uforstyrret på sengen i oppveksten som har gjort meg til en bokelsker. Og jeg kan så absolutt nyte bøker selv om de ikke er Litteratur - med stor L.
Det er morsomt å arbeide seg gjennom en side av gangen med Proust, - men det er noe helt annet enn den vidunderlige slukingen av bøker som gjør en mer og mer lesesugen. Lesesugen ble jeg av Vi, de druknede.

Erlend sa...

Frøken Skavlan onsdag, 25. juli 2007 03:32:07+0100
Morsomt, hadde aldri trodd at du leste Harry Potter;)

(Og jeg har ikke blitt ferdig med den enda...vil nesten bare få den overstått så jeg vet hva som skjer)

Og det er det som er så deilig med bøker - det finnes alltid en som passer humøret ens..

Erlend sa...

Erlend onsdag, 25. juli 2007 04:17:24+0100
Tonemor: Å sluke Proust tror jeg må være noe nær umulig. Sist jeg leste alt på fransk tok det meg tre måneder, og da hadde jeg litt tid til overs...

Skavlan: Jeg kan jo komme ut av skapet og fortelle at jeg også har lest C.S. Lewis' «Narnia», masse av Tolkien, Sherlock Holmes, «De tre musketerer», «Ronja Røverdatter», «Den uendelige historien», «The Hitchhiker's Guide to the Galaxy», «Momo og tidstyvene», «His Dark Materials» og «A Series of Unfortunate Events».

Bare for å bekrefte at jeg ikke er 100% seriøs og kjedelig. ;-)

Erlend sa...

VK onsdag, 25. juli 2007 15:29:49+0100
Harry Potter har ikke fanget meg ennå. Jeg er ikke litteratursnobb, så langt der i fra, men Potters angivelige magi har for meg fortonet seg passende på yngre lesere enn meg selv.

Det må tilskyndes at denne min antakelse er nettopp det, og at den som sådan bærer i seg snev av både fordommer og avsky mot den påtrengende kommersialismen.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 26. juli 2007 01:45:12+0100
VK: Jeg kan se poenget. Og det finnes jo en lang rekke andre bøker som også er verd å lese...

Erlend sa...

PKW torsdag, 26. juli 2007 20:57:16+0100
Akkurat Harry Potter har jeg ikke prioritert å lese. Men jeg har sett enkelte av filmene sammen med barna. Filmene er veldig kjedelige (filmene har du vel ihvertfall ikke tatt deg tid til?).

Erlend sa...

Erlend torsdag, 26. juli 2007 21:15:10+0100
Jeg så faktisk «Mysteriekammeret», men jeg syntes ikke det gav meg noe, så resten har jeg ikke sett.

Så prøvde jeg å si noe generelt og fornuftig om filmatisering av bøker, men lykkes ikke innenfor rammen av dette kommentarfeltet....

Erlend sa...

Frøken Skavlan fredag, 27. juli 2007 03:39:24+0100
Å, jeg tror da ikke at du er 100% seriøs og kjedelig!;) Dessuten trenger da ikke seriøs bety det samme som kjedelig?

Forresten enig ang filmene. Selv om det var den første filmen som fikk meg til å begynne på bøkene..Og etter det har jeg ikke sett flere.

Erlend sa...

Tonemor lørdag, 28. juli 2007 00:10:24+0100
Det viktigste er tross alt at man leser. Om det er siste H.P. eller noe annet spiller da ingen rolle. Les videre!

Legg inn en kommentar