onsdag 29. august 2007

Les sanglots longs des violons de l'automne

Temperaturen har sunket, det regner ofte. Luften er kald og klar etter hvert regnskyll.

På toppen av Studentersamfundet annonsereres det «Bare 38 dager igjen».

Plassen foran Nidarosdomen er tom, bare en enslig person feier brostenene. Turistene er borte.

Studentene er tilbake, det romsteres i gården. Nyankomne snakker om fadderordning, de som var her i fjor sier de skal begynne å vaske igjen.

Bakgården og Agnar Mykles plass er blitt innviet. Kommunen er fornøyd, og det antydes uten blygsel at det snart er valg.

Cinemateket har startet semesteret, de skal vise David Lynch og Sergio Leone. Jeg har bestilt en flatskjerm.

Antall feriedager igjen er åtte, men det er uklart hva de skal brukes til.

Høsten er her, og den kom litt mer brått enn jeg hadde tenkt meg.

11 kommentarer:

Erlend sa...

Tonemor torsdag, 30. august 2007 03:04:48+0100
Den norske høsten kom nok brått på flere enn deg - se mitt bilde lagt inn i dag.
Med 8 feriedager igjen kan du oppsøke sommeren på nytt, - i vennlige temperaturer. Gleder meg til sensommerferie i Théoule i slutten av september.
På Blindern er høsten også kommet.
Studentene vrimler, - yngre enn noen sinne.
Den rumenske sigøyneren er tilbake med sitt trekkspill - og sitt "Hei".
Avisabonnementselgerene har vært her og dratt.
Det er høst.

Erlend sa...

Tonemor torsdag, 30. august 2007 03:49:09+0100
Kjære Erlend, 8 dagers ferie kan gi deg mye fin sommerfølelse - og du må ikke mase engang, bare vent, og du finner noe som gir gode dager.

Høsten er kommet.

Her på Blindern er det fullt opp av nye studenter, yngre enn noen sinne, den rumenske sigøyneren som spiller trekkspill og aggresivt sier "Hei" er på plass før 8 når jeg ikke er klart for den slags angrep, - det er semesterstart og høst.

Erlend sa...

Tonemor torsdag, 30. august 2007 03:51:24+0100
Erlend - det er noe galt mht lesing/publisering av kommentarer.

Erlend sa...

Frøken Skavlan torsdag, 30. august 2007 04:45:44+0100
Jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg liker eller ikke liker høsten...
Kanskje fordi den plutselig kom.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 30. august 2007 12:22:58+0100
Tonemor: Jeg ser at du har to kommentarer med lett variasjon i teksten.

Skavlan: Det var bare at høsttegnene kom så plutselig.

Erlend sa...

Tonemor torsdag, 30. august 2007 23:32:48+0100
Erlend - det var fordi jeg trodde at den første var forsvunnet - kunne ikke se den, fikk bare opp skrivefelt, fikk ikke se kommentaren. Beklager. Skal skjerpe meg. *Bøyd nakke*

Erlend sa...

Frøken Skavlan fredag, 31. august 2007 03:50:23+0100
Jeg tror jeg er klar for høsten etter å ha hamstret bøker på Aschehougs bakgårdssalg i dag...:)

Erlend sa...

André fredag, 31. august 2007 20:22:52+0100
Høsten har senket seg ned over Paris også. Det er faktisk riktig kaldt i perioder, og regnskyllene kommer tettere og tettere. Jeg synes det er greit, for jo mer det regner, jo mindre lyst har jeg til å gå ut. Og da får man jo gjort det man skal, fremfor å suse bort dagene på en stol i Luxembourghagene. Hele sommeren har, temperaturmessig sett, vært en fadese. Sterke ord, men det får så være.

Erlend sa...

emelie lørdag, 01. september 2007 13:07:22+0100
Jeg liker at sommeren varer ut til september, men man kan ikke alltid få det som man vil.. :)

Erlend sa...

Erlend lørdag, 01. september 2007 14:32:17+0100
André: Hrmf, her kommer han og snakker til meg om Paris når det eneste jeg har foran meg er 3-4 måneder med trøndersk høstvær. :-(

Emelle: Det ser litt bedre ut i dag, faktisk. Kanskje sommeren holder noen uker ut i september...

Erlend sa...

Tonemor søndag, 02. september 2007 23:08:45+0100
Det antydes at man kanskje vil kunne få litt godvær i Paris i september - som plaster på såret etter den grusomme august.
I Oslo er det helt nydelig.
Takk for Verlaine forresten.

Legg inn en kommentar