torsdag 27. september 2007

Adgang forbudt

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men i utgangspunktet er jeg nokså privat. Jeg forteller ikke om alt jeg gjør til andre, og jeg blottleggger ikke nødvendigvis mitt indre, hverken overfor familie eller venner.

Det er ikke slik å forstå at jeg forholder meg totalt taus, men enkelte ganger passer det meg å ikke si noe, og da sier jeg det som regel heller ikke. Jeg tror jeg har en grunnleggende respekt for det private i mennesket, både hos meg selv og hos andre.

I forlengelsen av dette er selvsagt spørring og graving noe jeg avskyr. Hva jeg gjorde, når jeg gjorde det, hvorfor jeg ikke foretok meg dette og hint - alt dette er spørsmål som driver meg inn i forsvarsposisjon, og jeg misliker å måtte forsvare meg i saker hvor jeg faktisk ikke skylder andre noen forklaring.

Andre har i det hele tatt ikke noe med noe. Ingen innblanding. No entry. Défense d'entrer. Adgang forbudt.

4 kommentarer:

Erlend sa...

emelie fredag, 28. september 2007 01:22:13+0100
Jeg tror helt ærlig at alle er sånn. Det eneste stedet jeg blottlegger meg fullstendig er bloggen min.

That's the way I like it.

Erlend sa...

Frøken Skavlan fredag, 28. september 2007 03:06:22+0100
Å, synes det er ganske mange som forteller vel mange detaljer fra livet sitt og blottlegger alt.
Jeg kan være personlig, men ikke privat med endel, også på bloggen. Noen får kanskje glimt av noe, men det er mye jeg holder helt for meg selv.
(Men det er ganske rart at mange mennesker jeg aldri har møtt vet ting om meg som ikke de nærmeste vennene mine vet. Litt deilig.)

Erlend sa...

André lørdag, 29. september 2007 01:29:25+0100
Jeg har vanskelig for å se hva som skulle være så privat at jeg ikke kan fortelle det til noen som lurer.

Det er sjelden jeg plutselig begynner å fortelle om meg selv, men hvis noen spør og er interessert får de som regel sannheten, ganske utilslørt. Med mindre det er i en romantisk kontekst, da er alt så umulig at man aldri i verden kan si akkurat det man tenker på.

Det er lett å se for seg at motvilje mot å fortelle om seg selv har sammenheng med en vis skamfølelse.

Erlend sa...

tone søndag, 30. september 2007 02:55:11+0100
Helt ok.
Selv om bloggen egentlig i utgangspunktet skulle være et helt trygt og greit sted å skrive det en vil, så vet alle bloggere at slik er det ikke.
Hold det du vil for deg selv.

Legg inn en kommentar