onsdag 12. september 2007

Les promesses n'engagent que ceux qui y croient

Jeg har blitt pinlig klar over at jeg hadde lovet begge medlemmene av leserskaren å skrive poster om død og depresjon i høst.

Det uheldige faktum er imidlertid at jeg akkurat nå ikke helt føler for å gjøre dét. Jeg er ikke særlig deprimert. Tvert imot, jeg er ganske fornøyd med tingenes tilstand.

Ikke så at Trondheim har blitt en forstad til Paris, at jeg har gått ned ti kilo, at jeg plutselig har skjønt hvordan man får drag på damene, at jeg har overvunnet Tiden, at jeg plutselig har fått lest alle de uleste bøkene i hyllen, at leietakerene i første etasje har forstått at de ikke skal kaste sigarettsneiper på fortauet, eller at døden ikke lenger er skremmende. Nei, alle objektive og gode grunner til ikke å stå opp om morgenen er her fremdeles, og jeg oppfordrer hver og en til å plukke seg en grunn til å føle seg nedfor.

Men, akkurat nå føler jeg meg ganske pigg, egentlig uten noen årsak. Dermed må dere ta til takke med blåøyd optimisme, i alle fall i dette innlegget. Så får dere klamre dere til håpet om at følelsen av å ha sviktet i alle fall en av de to leserene vil sende meg inn i en åndelig sett nedadgående spiral...

6 kommentarer:

Erlend sa...

Frøken Skavlan torsdag, 13. september 2007 02:50:34+0100
Det er fordi høsten ennå ikke har kommet skikkelig i gang.
Bare vent, depresjonen kommer;)

Erlend sa...

Erlend torsdag, 13. september 2007 03:25:18+0100
Ikke der nede innenfor Ring 3, kanskje. Men her høljer høsten ned... :-)

Erlend sa...

Frøken Skavlan torsdag, 13. september 2007 03:48:07+0100
Touché.
Men mener uansett at september bare er oppvarmingsmåned for høsten. Akkurat som november er oppvarmingsmåned for vinteren.
(Årstidene blir så mye kortere på den måten. Mindre depressivt også, men det var kanskje ikke meningen....)

Erlend sa...

Eva torsdag, 13. september 2007 15:06:06+0100
Er det ikke godt å leve :)

Erlend sa...

Erlend fredag, 14. september 2007 01:54:37+0100
Eva: Det varer nok ikke lenge, skal du se. ;-)

Erlend sa...

Tonemor søndag, 16. september 2007 00:04:51+0100
Depresjonen kommer - den tar ikke hensyn til at du lever godt på sommerens flott utflukter. Selv har jeg klart å bli litt smådepp - til tross for et aldeles utrolig nydelig vakkert solfylt høstvær. Håper to uker på Côte d'Azur vil hjelpe. Godt med bøker ...

Legg inn en kommentar