mandag 8. oktober 2007

Le cri de la spontanéité

Jeg er ikke særlig spontan. Ikke er jeg spesielt livlig, jeg bobler sjelden over av ideer i lystige eller andre lag, og jeg foretrekker vanligvis å tenke meg om lenge før jeg gjør noe nytt og uventet. Det er for eksempel morsomt å reise, men bare om jeg kan planlegge alt av flybilletter og hotell flere måneder i forveien.

I tillegg misliker jeg andres forslag til hva jeg kan gjøre i den hensikt å forbedre meg.

Som ung var jeg også også vrang, men etter dét kom en periode der jeg som en følge av velgjørende kvinnelig innflytelse var medgjørlig som fy. Men årene har gått, og jeg har falt tilbake på gamle synder. Jeg misliker forandringer på privatplanet og blir gretten og umedgjørlig dersom noen våger å antyde at jeg burde slå ut håret oftere.

Noen vil selvsagt nå hevde at jeg er i ferd med å bli en gammel grinebitter, og som en retorisk avledningsmanøvre velger jeg å gi dem rett i dét.

Verre er det nok at jeg her, som på mange andre av livets felter, ser hva som er galt, men ikke makter, eller kanskje snarere ikke lenger ønsker å gjøre noe med problemet, fordi det ganske enkelt forekommer meg å kreve for store vedvarende anstrengelser i forhold til resultatet.

Og slik er nok gammelmannstilværelsen: Du har nok visdom og selvinnsikt til å se det som har gått galt, men ikke lenger kraften som skal til for å endre noe.

12 kommentarer:

Erlend sa...

Eva tirsdag, 09. oktober 2007 15:09:28+0100
Jeg håper inderlig du ikke ser på deg selv som en gammel mann? Har en mistanke om at vi er like gamle, og jeg vil helt klart ikke over i "gammel" boksen ennå...

Jeg har også bodd alene i mange år og jeg kan ikke legge skjul på at man blir en smule sær med årene... Jeg hater at noen "tukler" med bøkene mine (les; rører de), jeg liker faktisk å være alene, å ha tid til å gjøre "mine greier", jeg liker at ingen blander seg opp i min disponering av tid, og hva i all verden gjør det at jeg har fast plass til pålegg, smør og grønnsaker i kjøleskapet mitt?

Det verste jeg vet er overraskelser, de kan jeg nemlig ikke kontrollere...

Til tross for dette fungerer jeg fint i samfunnet :)

Erlend sa...

Erlend onsdag, 10. oktober 2007 02:07:54+0100
Alderen min står øverst til høyre, så det burde være en smal sak å finne ut om vi er like gamle. ;-)

Jeg kjenner meg igjen i den med overraskelser, gitt. De fleste synes nok jeg er ganske ufordragelig der jeg står og prøver etter beste evne å nedkjempe min åpenbare motvilje mot påfunnene deres...

Men, jeg fungerer også i samfunnet. Og jeg må ikke ha _alt_ planlagt - men reisemiddel og husvære, det er et must.

Erlend sa...

Strekker torsdag, 11. oktober 2007 01:28:10+0100
Hå hå, du kan dette med å bruke bloggen som kontaktannonse, Erlend!

Erlend sa...

Erlend torsdag, 11. oktober 2007 02:22:47+0100
Kontaktannonse, du liksom.

Men på den annen side ville det ikke være så dumt om det hadde gått like mye arbeide i folks kontaktannonser som det går i enkelte blogger.

Erlend sa...

Eva torsdag, 11. oktober 2007 17:44:47+0100
Eva og Erlend... Erlend og Eva... hmmm ;)

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. oktober 2007 01:02:19+0100
Nå er jeg litt skeptisk til å slå meg sammen med en uten blogg, da... ;-)

Erlend sa...

Eva fredag, 12. oktober 2007 15:16:22+0100
Blogg? Er DET det eneste jeg mangler for å få meg mann? Hvorfor i all verden er det ingen som har fortalt meg dette tidligere ;)

Erlend sa...

Erlend fredag, 12. oktober 2007 21:07:38+0100
Der har du det... :-)

Erlend sa...

Jaril søndag, 14. oktober 2007 23:59:22+0100
Det morsommeste er at det ikke finnes noe problemet men bare hindringen som skulle tas omveien ...

Erlend sa...

Tonemor onsdag, 17. oktober 2007 02:26:10+0100
Vel, vel. Hva er det ikke som skjer her hjemme i Bloggerbyen mens jeg er borte noen få dager?
Skal hilse fra Paris Erlend. Mmmm, fin i høst også.
Dra ned en tur du. Helt på egen hånd. Selvplanlagt. Til et sted du vil bo. Der ingen bryr seg.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 18. oktober 2007 02:04:00+0100
Jeg skal faktisk til Paris i begynnelsen av november, på kamerattreff. Riktignok bare en helg, men likevel... ;-)

Erlend sa...

tonita torsdag, 18. oktober 2007 02:20:39+0100
Jeg ante at du var på vei til Paris du også. Selv om det bare er en helg så blir det sikkert supert.
Men, - du har ikke gjort noe mere mht å ta en litt lengre periode der da, finne et rimelig krypinn (jeg har en bekjent som leier ut rom til "folk noen kjenner" veldig rimelig)?

Legg inn en kommentar