torsdag 1. november 2007

Sur les sentiers où l'herbe repousse

Kofferten er snart pakket, jeg vet når flybussen går, og jeg har valgt meg flysete på SAS' flyvninger, først den fra Trondheim til Oslo, deretter fra Oslo til Paris, det vil si til den gamle og stygge Terminal 1 på Roissy-Charles de Gaulle, der jeg har vært så mange ganger før, og hvor de nå har bygget ny automatisk metro (CDGVAL), slik at man slipper å ta buss rundt omkring. On n'arrête pas le progrès, som det heter på folkemålet.

For en gangs skyld skal jeg ikke til Paris for å tilbringe noen dager der alene, men derimot for å møte noen gamle venner fra den gangen vi som unge nordmenn studerte der, og alle leide rom på Maison de Norvège ved Cité Internationale Universitaire i 14. arrondissement.

Siden har vi gått hver til vårt og blitt samfunnsstøtter som best vi kunne. Som vanlig ligger jeg litt bak de andre, siden jeg hverken er gift eller har barn, men jeg håper nå likevel å bli en del av det gode selskap.

I alle fall blir det interessant å frivillig gå fortiden i møte, stikk i strid med sedvane.

7 kommentarer:

Erlend sa...

emelie fredag, 02. november 2007 15:05:10+0100
lykke til

Erlend sa...

tonita fredag, 02. november 2007 19:35:31+0100
Håper det blir et hyggelig gjensyn, - med gamle studievenner og et oppusset Paris - håper dere bruker syklene!

Erlend sa...

Silje mandag, 05. november 2007 04:41:38+0100
You, lucky thing. Synes Charles de Gaulle er særs labyrintisk fortsatt, sist jeg var der ubrøt en sjarmerende svensk gammel dame at det er en hel vitenskap å finne frem der, man bør minst være doktor sa hun, og det hele var mye mer morsomt på svensk.
Og du har postet et bilde av fantastiske Pont des Arts, har mange minner derfra.

b on voyage

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 06. november 2007 22:37:50+0100
Den nye banen på CDG var fin, men den var faktisk ikke spesielt enkel å finne hvis man ikke så akkurat på det riktige skiltet over den riktige heisen...

Men, Paris var bra. Som vanlig.

Erlend sa...

tonita onsdag, 07. november 2007 01:31:12+0100
Velkommen tilbake.

Kan jeg få anbefale Anna Gavalda Ensemble? For å fortsette smaken av Paris.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 07. november 2007 02:20:54+0100
Gnagde meg gjennom 2/3 av den på flyet fra Nice i sommer, men den fenget ikke helt...

Erlend sa...

tonita torsdag, 08. november 2007 00:59:47+0100
Hva med å droppe gnaging, og heller sluke rått?
Jeg småspiste og nippet og språkanalyserte (leste på nynorsk fordi jeg hadde fått forståelse av at slangen kunne by på visse vansker på fransk), - og slet vel litt de første 40-50 sidene, - men så tok lesingen av, og jeg kunne ikke få nok.
Elsket boken, - ja kanskje med unntakelse av den litt vel happy endingen.

Legg inn en kommentar