søndag 18. november 2007

Tyger! Tyger! burning bright

I går var vi i dyrehaven (der jeg også var i mars) slik at G. fikk se tigrene og ridd elefant.

Uheldigvis kom det for en dag at det var en slags elefant-ferie på gang, og det ble dermed ikke så mye riding. Vi fikk imidlertid sett tigrene og sommerfuglene som de hadde en anseelig samling av; jeg lærte at det finnes 17000 sommerfuglarter, og at 1500 av dem er representert i sommerfugl-haven i Bangalore.

Det er egentlig trist å se dyr innesperret, men ute i det fri vil de kanskje ikke klare seg. Siden jeg alltid er litterær av meg, mumlet jeg strofer fra Rilkes «Der Panther» under hele bussturen:

Der Panther

Dans le Jardin des Plantes, Paris

Sein Blick ist vom Vorübergehn der Stäbe
so müd geworden, daß er nichts mehr hält.
Ihm ist, als ob es tausend Stäbe gäbe
und hinter tausend Stäben keine Welt.

Der weiche Gang geschmeidig starker Schritte,
der sich im allerkleinsten Kreise dreht,
ist wie ein Tanz von Kraft um eine Mitte,
in der betäubt ein großer Wille steht.

Nur manchmal schiebt der Vorhang der Pupille
sich lautlos auf. Dann geht ein Bild hinein,
geht durch der Glieder angespannte Stille
und hört im Herzen auf zu sein.

Rainer Maria Rilke
For dem som skoftet tysktimene på skolen, kan jeg bidra med Andre Bjerkes gjendiktning:

Panteren

I den botaniske haven, Paris

Dens blikk er blitt så sløvet under ferden
langs gitret at det mottar ikke lenger.
Det er som om det fantes tusen stenger,
og bak de tusen stenger ingen verden.

Dens gang er myk, og smidig sterkt er skrittet
når den i sammentrengte ringer går
som i en dans av kraft omkring en midte
hvor en bedøvet, mektig vilje står.

Iblant kan sløret foran dens pupill
gli lydløst opp. Et bilde den fornemmer,
går gjennom kroppens anspent stille lemmer,
og er i hjertet ikke lenger til.

1 kommentar:

Erlend sa...

tonita fredag, 23. november 2007 21:52:11+0100
Kjente ikke diktstrofen umiddelbart, - men aner at jeg må ha lest den engang da jeg nå så at det var Blake, - og også så at en illustrasjon var omtalt, - synes se tegningen for mitt indre øye.

Sterk tekst videre:

In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?

Legg inn en kommentar