søndag 2. desember 2007

Bangalore blogger X

Avslutningen i Bangalore ble interessant. Først tok T. meg med ut for å spise, for deretter å spørre meg om jeg ville bli med på pub. Jeg tenkte at det kunne vel være artig, og så for meg en indisk pub, kanskje inspirert av britisk kolonitid. Men det viste seg at T. med ordet «pub» mente diskotek - han dro meg med på «Zero G» på taket av en bygning på Residency Road. Det hele foregikk i friluft, og dansegulvet var bunnen i et svømmebasseng! Dansingen til ymse Bollywood-musikk var frisk, og her er et eksempel på en lokal hit:



Klokken 23 var det imidlertid slutt, musikken stoppet og dansingen var over. Ryktene jeg hørte etterpå, var at en lokal potentats sønn hadde blitt drept i en bilulykke som følge av fyllekjøring, og hans mektige pappa hadde deretter tvunget gjennom at utsteder i Bangalore skulle stenge tidlig.

Dagen etter dro S. meg med på resturant med mat fra Andhra Pradesh, antakelig i håp om endelig å servere meg noe så kruttsterkt at jeg ikke ville klare å spise det. Men, dengang ei. På forhånd hadde jeg shoppet DVD-er. Jeg fortalte S. at han kunne velge ut det han mente jeg burde se av indisk film, mitt eneste krav var at filmene skulle ha tekst på engelsk. Jeg vaklet ut av butikken med en diger samling plater til 300 Rs. (dvs. omtrent 45 kroner) per stykk. I går så jeg på Chaudhvin Ka Chand med Guru Dutt.

Avreisen var som forventet - hotellet glemte drosjereservasjonen min, og det var tilløp til panikk da jeg kom ned kl. 00.15 for å betale og forlate stedet. Jeg må innrømme at jeg følte en viss lettelse ved å forlate en nasjon bestående av en milliard rotekopper og komme meg ombord i Lufthansas fly til Frankfurt.

Men etter å ha blitt utsatt for tyske flyplassmyndigheters sikkerhetskontroll (gjennomlysning av sko, inspeksjon av tusjpenner, alt i en brysk og bydende tone), slo det meg at Ordnung kan være vel og bra, men at det kanskje ikke er alt her i verden likevel.

4 kommentarer:

Erlend sa...

tonita mandag, 03. desember 2007 01:33:59+0100
Velkommen tilbake.
Pubmusikken ble ikke bifalt her i heimen. Kan ikke gjøre alle tillags tydeligvis.

Erlend sa...

Frøken Skavlan mandag, 03. desember 2007 02:01:00+0100
Velkommen hjem!

Erlend sa...

Erlend mandag, 03. desember 2007 02:21:11+0100
Takk for dét. Det er faktisk en uke siden jeg kom hjem, men tid til å blogge litt har det ikke blitt før denne helgen.

Erlend sa...

Krissy lørdag, 06. desember 2008 22:38:55+0100
Sånne lokale hits er jo oftest gremmelige. Og bollywood.. mmnja.. :-)
Men jeg merker jeg blir litt misunnelig på at du reiser og får opplevd så mye.. Mnpff.

Legg inn en kommentar