søndag 16. desember 2007

Nok en gang på riktig hylle

Jeg innser at jeg har glemt å fortelle slutten på hyllesagaen.

Slik jeg har berettet tidligere, fikk jeg med enkelte hjelpende hender opp skjelettet av den nye og estetisk korrekte hyllen. Deretter var det bare å få tak i en snekker.

Nå er det imidlertid slik at å få en håndverker til å komme, er vanskeligere enn å få fri adgang til sultanens harem. Etter 3-4 uker med høflige telefonsamtaler (der innehaveren til slutt kjente meg igjen på stemmen) kom det nå en kar og tok mål, dagen før jeg skulle dra til Bangalore. Inspirert av dette uventede utbrudd av energi og tiltakslyst foreslo snekkerbossen at de bare skulle gjøre jobben mens jeg var borte.

Etter et halvt sekund med «en fugl i hånden - ti på taket» fant jeg ut at jeg bare fikk ta sjansen.

Og skal man bedømme etter resultatet, var det riktig beslutning. Så gjensto det bare å flytte alle bøkene bort fra der de var (i den gamle hyllen foran vinduene i stuen), og så sette seg ned og fornøyd betrakte den estetiske nivåhevningen.

Oppdatering: Jeg innså plutselig at jeg ikke hadde et bilde av den totale herligheten, slik at leserene antakelig føler seg som deltakere i historien om dem som be bedt om å beskrive en elefant mens de hadde bind for øynene og bare kunne kjenne på den med hendene. Så derfor ett bilde til.





12 kommentarer:

Erlend sa...

Frøken Skavlan mandag, 17. desember 2007 03:53:51+0100
Så fint det ble!
Sånne hyller, selvfølgelig fylt opp med bøker, vil jeg også ha..

Erlend sa...

Erlend mandag, 17. desember 2007 04:05:11+0100
Legg spesielt merke til «broen» over inngangen. ;-)

Leiligheten min er nokså skjev (bygningen er fra 1910), så snekkeren måtte ty til noen finurligheter for å få det til å se bra ut.

Erlend sa...

Eva mandag, 17. desember 2007 14:38:26+0100
Jeg blir mest imponert over hvor ryddig hyllene er, det ser ut som du har sortert bøkene etter farge? Forøvrig var hyllene lekre :)

Erlend sa...

PKW mandag, 17. desember 2007 17:04:00+0100
Jeg synes det er overraskende dristig av deg å publisere ekte bilder fra hjemme hos deg selv. Overraskende men meget hyggelig. Løsningene bærer preg av en gjennomtenkt og bevisst bestilling. Du må bare fylle opp med enda mer bøker, jeg synes det ser litt for luftig ut fortsatt.

Erlend sa...

Erlend mandag, 17. desember 2007 23:06:28+0100
PKW: Dristig? Tja, jeg avslører antakelig ikke så mye ved å antyde at jeg har mange bøker...

Det var egentlig meningen å få litt mer luft - de forrige hyllene var fylt til randen, og det gav et litt massivt inntrykk. Forøvrig er det underverker hva ekte bokhyller (og ikke generelle hyller à la Ikeas «Ivar») gjør for inntrykket.

Eva: «Etter farge», du liksom. Frekkas. Se frem til kommende bloggpost om sorteringsalgoritmen.

Erlend sa...

Eva tirsdag, 18. desember 2007 04:24:12+0100
Frekk? Jeg? Er i grunnen bare misunnelig...

Erlend sa...

PKW tirsdag, 18. desember 2007 16:18:16+0100
Nytt og informativt bilde.
Dette ser stadig mer ut som et fint sted å oppholde seg. Mer informasjon om sorteringen hadde vært fint.

Erlend sa...

Strekker tirsdag, 18. desember 2007 17:45:07+0100
Hå, nå fikk JEG lyst til å fargesortere bøkene min, bare for å gi Erlend vondter både her og der.

Men - hold an... Jeg har visst gitt bort de fleste av bøkene mine, jeg.

Ouch, Erlend, ouch!

Erlend sa...

Erlend onsdag, 19. desember 2007 01:33:44+0100
«Den som har gitt bort bøkene sine, behøver heller ikke bokhyller.» Gammelt jungelord.

Erlend sa...

tonita onsdag, 19. desember 2007 12:24:26+0100
Borte hos Dr.Data Dictionary plaget en drøm ham for en tid siden:
“I am looking for a Sherlock Holmes mystery. Do you have one?” I asked.

“What color of book are you looking for?” She asked.

“Well I don’t really care what color it is.” I replied.

“Well in this library, our books are sorted by color of the cover. The red covers are over there, the orange covers over there and the yellow ones right over here. You get the idea. Shelving books by color makes it very easy for us to shelve a book because the color of the cover is obvious. It also makes it easy to see when a book is miss-shelved. You can see the miss-shelved books right away.”

“Yes, I can see how that would make your work much easier. Do you know where I can find the Sherlock Holmes book?”

“Well, it would help us a lot if you could tell us what color the cover is.” She said firmly.

“I don’t know what the color of the cover is…, I just want a mystery book about Sherlock Holmes!” I said exasperated.

“Well, why don’t you just start looking at the reds, then orange, yellow, green, blue, indigo and finally violet. I am sure you will find it in a few days…”

Then I woke up"

Erlend sa...

Eva søndag, 06. januar 2008 21:15:31+0100
Hvor blir det av sorteringsalgoritmen...? Maser jeg nå?

Godt nytt år forresten ;)

Erlend sa...

VK torsdag, 10. januar 2008 13:48:24+0100
Det besnærende her er at informasjonen som er forflyttet fra disse bøkene til hodet ditt, er strengt hulter-til-bulter-organisert der inne. I hodet, altså.

Der fikk du den.

Legg inn en kommentar