torsdag 20. desember 2007

Slips skaper mannen

Jeg er meget stolt av min evne til å velge utsøkte slips i julegave til andre.

Selv avskyr jeg å gå med slips - det blir trangt og ufyselig der oppe, og når nettene blir lange, setter kvelningsfornemmelsene inn.

Men å finne fine slips til eldre, mannlige slektninger, se dét er jeg god til. Og påfølgende jul (eller allerede på første juledag) kommer de stolt, vifter med slipset sitt og sier at «se, dette fikk jeg av Erlend!»

Men, i de siste to årene har jeg blitt motarbeidet av handelsstanden i Trondheim. Det er ikke et vakkert og estetisk interessant slips å oppdrive i hele byen. Gårsdagens tur innom A. Rønning på Nordre, Hanskemagasinet, Bogart og en annen butikk bare bekreftet det jeg hadde observert i fjor: Nåtidens slips er en hån mot all skjønnhet. Grønne og oransje slips på grensen til det selvlysende. Det er så man får lyst til å kjøpe det med julenissemønster bare for å være ekkel.

«Hva er det du ser etter,» spør butikkpersonalet håpefullt. Som om jeg visste dét. «Å velge slips er som en forelskelse,» sa jeg i en av butikkene, «du vet det ikke før hun står der.» «Åja,» svarte ekspeditøren tonløst, som om han i sin uendelige livslede hadde gitt opp å svare kunder med tilsynelatende eksentriske krav, og nå bare ventet på å kunne gå hjem og nyte julefrokosten iført et signalgult slips med rosa prikker.

Så i år som i fjor må eldre slektninger avfinne seg med forgjengelige polvarer. Slips for evigheten må antakelig importeres fra utlandet.

11 kommentarer:

Erlend sa...

emelie torsdag, 20. desember 2007 15:50:41+0100
Tidligere år har pappa fått slips av meg, men nå har visst lillebror hengt seg på trenden og stjeler min idé hvert eneste år.

.. Så det blir nok polvarer på meg også.

Erlend sa...

Erlend torsdag, 20. desember 2007 23:25:39+0100
Akk ja, disse gamle menn. Polvarer er alt man kan gi dem. ;-)

Erlend sa...

PKW fredag, 21. desember 2007 11:26:57+0100
Polvarer blir vanligvis godt mottatt også, så det er vel helt i orden?

Erlend sa...

Erlend fredag, 21. desember 2007 13:04:08+0100
Jo, men det er da litt kjedelig, synes du ikke?

Erlend sa...

PKW fredag, 21. desember 2007 23:59:47+0100
Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på hva du kjøper.
For eksempel kan du jo for prisen til et anstendig slips (la oss si 500) kan du jo få en virkelig veldig god vin på polet. Det vil kanskje være en vin som er såpass dyr at mottakeren ikke normalt ville koste på seg noe slikt selv. Ved avnytelsen av samme vin vil mottakeren minnes hvem han fikk den av og sette pris på gaven.

Men bevares, jeg synes selv at slips er fine gaver. Og jeg trives med å gå med det også, men det forutsetter selvsagt et bredt utvalg. I den tiden da jeg brukte slips på kontoret, gikk jeg ofte en måned eller mer uten å ta det samme slipset på meg to ganger. Det var fint. I det miljøet jeg holder meg idag passer det derimot dårlig.

Erlend sa...

Erlend lørdag, 22. desember 2007 01:09:02+0100
Oj, en måned uten å ta på seg det samme slipset tyder på en kolleksjon av de større... Ellers har jeg mine tvil om at slips til kr. 500 selges her oppe i bartehovedstaden. Det måtte da være om de kunne fremskaffes med Rosenborg-motiv.

Erlend sa...

PKW lørdag, 22. desember 2007 01:26:08+0100
Du tøyser? Jeg synes 100 dollar pleier å være ganske normal pris for såkalte designer-slips på den lavere enden av skalaen.. Det må da finnes butikker hos dere også?

For å fortsette litt til: jeg savner slipset mitt i det daglige. Jeg skiftet bransje for noen år siden og syntes den gang ikke lenger at det passet helt til min rolle, verken i forhold til kolleger eller til kunder. Men slipset gir en seriøsitet og en trygghet som jeg setter pris på. Med riktig farge til riktig anledning kan det virke meget imponerende og overraskende også. Og jeg blir alltid usikker når jeg kommer til et møte der de andre gjemmer seg bak slipsene sine. Så jeg er på glid nå, etter noen år, og vurderer å slå gjennom med et slips på kontoret en dag.

Erlend sa...

Erlend søndag, 23. desember 2007 00:55:46+0100
Dersom de selger de slipsene jeg så, til over 50 kroner per stykk, da er de stratenrøvere av første skuffe. ;-)

Slips forekommmer omtrent ikke i min jobb, antakelig fordi hovedkontoret er i California, der kleskodeksen er nokså uformell.

Hvordan unngår man egentlig å føle seg kvalt av et slips? Kjøpe skjorte med stor nok krave?

Erlend sa...

PKW fredag, 28. desember 2007 17:23:01+0100
Skjortekrave i korrekt størrelse er viktig.

Erlend sa...

Strekker lørdag, 29. desember 2007 18:00:24+0100
Stratenrøvere! :D

Erlend sa...

Erlend lørdag, 29. desember 2007 19:14:39+0100
Det er ikke hver dag man får anledning til å plassere slike ord i samtalen.

Legg inn en kommentar