onsdag 14. mai 2008

Cher pays de mon enfance

Det dustete reisebyrået vårt klarte bare å skaffe meg billige Praha-billetter under den forutsetning at jeg dro fra Trondheim med 6.10-flyet til København og deretter ventet i seks timer for å ta flyet videre. Særlig mye søvn blir det ikke når jeg ligger og uroer meg for at jeg ikke skal klare å våkne kl. 4 for å komme meg til flyplassen.

Jeg innstilte meg på det uungåelige, men humøret var ikke noe særlig da jeg dro i morges, og bedre ble det ikke av en gretten flytaxi-sjåfør som kom ti minutter for sent uten noen vettug forklaring. Mens jeg ventet på å gå ombord på flyet, satte de dystre tankene inn, og jeg begynte nok en gang å gruble over min dystre skjebne.

Vel ombord i flyet hørte jeg imidlertid over høytaleren noe som til forveksling hørtes ut som «listen very carefully, I shall say this only once». Det viste seg at mannskapet på SAS' flyvning fra Trondheim til København var fransk.

Barlig som jeg er, følte jeg meg straks i langt bedre humør etter å ha brukt franskunnskapene til å be om te. Da jeg forlot flyet, avleverte jeg et «au revoir», og fikk «bonne journée, monsieur» tilbake. Dermed var dagen reddet.

Tydeligvis stikker ikke min dystre natur særlig dypt.

4 kommentarer:

Erlend sa...

tonita fredag, 16. mai 2008 23:05:18+0100
Jeg hører melodien - fra eldre tiders franskundervisning på radioen - den gang det var Radioen, - ikke masse valg.

Hyggelig at din dag fikk et løft, - jeg forstår de dystre tankene, - og er også akkurat like barnslig som deg.

Bon voyage cher ami!

Erlend sa...

Erlend lørdag, 17. mai 2008 03:37:24+0100
Da jeg møtte en fransk kollega på møtet her i Praha, steg humøret enda mer...

Erlend sa...

VK mandag, 19. mai 2008 16:17:39+0100
Kom dysterhet, og fordunst i ditt eget perspektiv.

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 20. mai 2008 00:09:55+0100
VK: hehe

Legg inn en kommentar