mandag 12. mai 2008

Mens sana in corpore sano

Jo, jeg vet at det er fint å bedrive sport. Å holde seg i form er bra, det innså jeg selv etter mange års kroppslig forfall og kommentarer fra kolleger om at «garantien fra Gud hadde gått ut.»

Så over de siste årene har jeg gjort mitt beste - jeg går på ski om vinteren og i fjellet om sommeren. I feriene drar jeg til ymse tvilsomme steder og vandrer i fjellheimen, ofte i flere uker i strekk (vide rammen til høyre).

Men, jeg klarer ikke helt å synes at trening er morsomt i seg selv. I synkende morsomhetsgrad har vi
  • Å gå på ski i Bymarka (veldig morsomt)
  • Å gå fra hytte til hytte i fjellet (veldig morsomt)
  • Å gå tur i Bymarka (morsomt)
  • Å sykle på trimsykkel hjemme i stuen (dødsens kjeldelig)
Faktum er at det er så dødsens kjeldelig at jeg har problemer med å få gjort noe i det hele tatt. Vennligsinnede kolleger, deriblant W, som faktisk underviser i temaet, taler varmt om spinningklasser på treningsstudio, uten å ta hensyn til min sosiale fobi (som alle trofaste lesere her selvsagt kjenner til).

Men, snart skal jeg til Alpene (Hautes Vallées Piémontaises på italiensk side, Parc National des Écrins på fransk side), og da kan jeg ikke være i form som en avdanket fiskepudding. Dermed må jeg ha en treningsmetode som er noenlunde effektiv, og som ikke tar opp all tilgjengelig tid. Før i tiden har viljen til å sykle i vei vært der, men den er altså borte.

Spørsmålet blir da om dere der ute har noen viljestyrke å låne meg? Eller vil dere heller delta i idrettsgrenen rævtupp?

5 kommentarer:

p sa...

Hva med rollerblades? Det er utrolig gøy (når man først har fått balansen) og god trening. Jeg er klar over at Trondheim ikke er like flat som Paris (Byåsen er f.eks. ikke å anbefale ;), men Tempe, Osloveien, Ila, sentrum og deler av Lade mm er finfint.

Erlend sa...

Frøken Skavlan tirsdag, 13. mai 2008 05:22:11+0100
Åh, jeg stiller opp i den idrettsgrenen når som helst! Er ganske god også!
(Når det kommer til andre, vel og merke.)

Erlend sa...

p tirsdag, 13. mai 2008 06:12:36+0100
Hva med rollerblades? Det er utrolig gøy (når man først har fått balansen) og god trening. Jeg er klar over at Trondheim ikke er like flat som Paris (Byåsen er f.eks. ikke å anbefale ;), men Tempe, Osloveien, Ila, sentrum og deler av Lade mm er ypperlig.

Erlend sa...

VK tirsdag, 13. mai 2008 19:03:35+0100
Hvordan er det med konkurranseinstinktet ditt? Det kan ligge mye motivasjon i enten å måle seg mot andre, eller å vitenskapliggjøre egenøkter ved å måle antallet skritt, farten enn kommer opp i, lengden en tilbakelegger, pulsen som truer med å banke seg vei ut av blodårene - kort fortalt kan som kjent det meste måles.

Ved hjelp av duppeditter i skoene og en plugg i øret, kan du sikkert få lest opp tallene underveis i selve økten også, uten at jeg er noen ekspert på den slags.

Erlend sa...

Erlend onsdag, 14. mai 2008 02:13:10+0100
Konkurranseinstinktet i forhold til andre er lite utviklet, er jeg redd. I forhold til meg selv er det kanskje mer fremtredende. Jeg bruker pulsmåler, det hjelper i alle fall å komme gjennom sykkeløktene.

P: Jeg bor på Øya, så i så måte burde rollerblades passe utmerket... :-)

Skavlan: Strekker hadde tilbud om å sparke meg bak i egen "høye" person her for et par uker siden, men hun avstod, uvisst av hvilken grunn... ;-)

Legg inn en kommentar