fredag 25. juli 2008

Bangalore blogger XI

Moduslinjen i e-postleseren ble blå, og jeg så at S. hadde sendt en melding fra Bangalore. Klokken var rundt to i Norge, så den var rundt halv seks i India. Meldingen bestod bare av emnefeltet: «Blasts in Bangalore - everybody at The Company OK».

Jeg slo øyeblikkelig opp på siden til Times of India som høylytt proklamerte: «Seven blasts rock Bangalore; two dead, 20 wounded». En nærmere undersøkelse viste at den ene bomben hadde gått av i Langford Town, en annen på Richmond Road. Kontorene til The Company, med dets 900 ingeniører, ligger midt mellom de to stedene. Hotellet jeg og mine kolleger har bodd på de gangene vi har vært i India, ligger på Richmond Road.

Jeg ble sittende og tenke på S., på hans kone og de to døtrene som jeg hadde møtt, på den unge ingeniøren N. og på den mer erfarne, T., som var de første jeg intervjuet den gangen jeg var der for tre år siden. Jeg husket hvor nervøs N. var over at noen som ikke var fra India, skulle snakke med ham, så nervøs at han på mitt vanlige spørsmål, «so, do you have any questions for me?», bare så på meg med et forskremt smil og sa «uh, how do you like India?» Antakelig hadde det gått bra med alle, men jeg lurte likevel på om de var redde for å gå hjem etter arbeidet, i frykt for seg selv eller for slekt og venner.

India er langt unna. Men for en gangs skyld virket ikke hendelser i en by på den andre siden av kloden så fjerne som de vanligvis pleier å være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar