søndag 20. juli 2008

Mêmement

Hovedstadsbloggeren Skavlan har prøvd å dytte på meg et såkalt meme. Etter å ha gitt uttrykk for min misnøye i kommentarfeltet hennes, tok tankene en mer konstruktiv vei, og jeg begynte å lure på hvorfor det heter meme.

Min første teori var at ordet kom fra fransk même som betyr samme. Men, siden alt er amerikanisert nå for tiden, gikk jeg over til å fundere på om det heller kom fra engelsk me-me. Det var egentlig høyst passende, sa jeg fornøyd til meg selv, at et slikt tenåringsord kom fra våre ukultiverte og narsisistiske fettere over dammen. Selve fenomenet har jo et klart yankee-preg.

Oppmuntret av dette gikk jeg ut på nettet for å få min teori bekreftet. Uheldigvis kunne Wikipedia fortelle meg at meme er et ord funnet på av den britiske biologen Richard Dawkins og senere brukt om memer på Internett. Opprinnelsen til ordet er gresk, og det er i slekt med det ærverdige ordet μίμησισ, «mimesis», som betyr «etterligning», kjent gjennom Platons og Aristoteles' kunstteorier og senere gjennom den tyske litteraturviteren Erich Auerbachs bok Mimesis. Dargestellte Wirklichkeit in der abendländischen Literatur.

Som dere sikkert skjønner, er jeg mer interessert i sære etymologiske fenomener enn i å fortelle Skavlan hva jeg hører på. Derimot kan jeg godt gi henne et hint om hva hun selv bør høre på, nemlig Glenn Goulds 1981-innspilling av Bachs Goldberg-variasjoner.

6 kommentarer:

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 22. juli 2008 03:34:02+0100
Noen sier de ikke får lagt inn kommentarer...

Erlend sa...

Frøken Skavlan tirsdag, 22. juli 2008 03:37:20+0100
Fint å se at du er ferdig med å grynte og heller bruker tiden din mer konstruktivt;)
Jeg er ikke den største meme-tilhengeren selv, bortsett fra når det kommer til musikk og liknende, der kan man alltid plukke opp noe spennende.
Og se, det klarte jeg å dra ut av deg. I tillegg til en leksjon i etymologiske fenomener....

Erlend sa...

Erlend tirsdag, 22. juli 2008 05:19:23+0100
Men jeg er like gretten for det. Såh. ;-)

Erlend sa...

Anathema fredag, 01. august 2008 05:04:50+0100
Det holder jeg med deg i! En av de beste memetolkningene jeg har sett så langt.

Erlend sa...

Anathema fredag, 01. august 2008 05:05:56+0100
Hei, fikk du kommentaren min?

Erlend sa...

Anathema fredag, 01. august 2008 05:07:19+0100
Ok, nå skjønner jeg tegninga - de går motsatt vei her. Huff, alderen begynner å tynge, det er så vanskelig med nye ting:-)

Legg inn en kommentar